tusen 12 en 3 uit de zon. geld dat ook als je goed ingesmeert bent?

ik heb mijn zoontje nu binnen. wij hebben de tuin op het zuiden en dus de hele dag zon. het advies is binnen blijven tussen 12 en 3. maar als ik hem goed insmeer en voldoende vocht geeft. mag hij toch wel in het zwembadje onder de parasol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Hoe oud is je zoontje? Hoe jonger, hoe schadelijker de zon.

In het algemeen:

Gebruik een grote parasol (kinderen bewegen veel, dus de schaduw moet groot genoeg zijn).

Smeer met een hoge factor (nee, 30 is tegenwoordig géén hoge factor, denk eerder aan 50 of 60 voor een jong kind).

Smeer regelmatig opnieuw in (waterproof zonnebrandmiddel is niet handoekproof, speelproof etc.)

Zet hem een petje op.

Laat hem veel drinken.

En samen met al deze maatregelen: blijf erbij en let op! Mocht hij onverhoopt toch tekenen van verbranden vertonen, haal hem dan meteen uit de zon. Lauw douchen (toch al fijn na spelen in een zwembadje in de tuin/in de onvermijdelijke modder) helpt. Hou er rekening mee dat een natte huid sneller verbrandt dan een droge huid.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik zie ineens dat ik je hoofdvraag niet heb beantwoord: Ja, dat je tussen 12 en 3 het beste uit de zon kunt blijven, geldt óók als je je goed hebt ingesmeerd.

Dus: met deze felle zon altijd insmeren voor je in de zon komt (vooral je kind!), ook voor twaalven en na drieën. En daarnaast tussen twaalf en drie het liefst helemaal uit de zon blijven. Je kunt gerust buiten komen, maar blijf smeren en zoek de schaduw op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind de zon ze vel altijd een eng iets.
maar hij was goed ingesmeerd met factor 50 van zwitsal en heeft veel gedronken al spelend is zijn badje onder de parasol. ques what. hij is niet verbrand ;-)

Andere antwoorden (6)

Wat je zelf zegt....onder de parasol dat is niet recht in de zon. Het wordt afgeraden om tussen 12 en 3 niet in de zon te zitten. Maar in de schaduw is geen probleem, dus jullie hoeven niet naar binnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grotendeels waar, maar met een kanttekening. Ook onder een parasol komt zonlicht. Meer dan in huis. Ook onder een parasol kun je verbranden. Dus altijd op blijven letten!
Onder de parasol is hij sowieso uit de zon. Als hij daar onder blijft is het dus geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe tussen 12 en 3 (of tussen 11 en 4 zelfs) het best uit de zon blijven.
Maar zoals jij je zoontje buiten wilt laten, is onder de parasol, dus eigenlijk uit de zon. Doe hem desnoods een t-shirtje aan en laat hem lekker in de schaduw in het water poedelen. Da's waarschijnlijk koeler dan binnen.
Doe jij je voetjes er dan ook maar in... Hou je het nog, met die hitte? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi nou ik trek het nog wel hoor.
alleen boodschappen is een hele zware taak deze dagen.
x
Een t-shirt geeft heel weinig bescherming (factor 5 ofzo). Een parasol wel iets meer, maar er is nog steeds schadelijke straling, dus insmeren is zeker geen overbodige luxe. Als je vaker/langer in de zon blijft, kun je speciale UV-zwemkleding kopen. Wel prijzig, maar dan hoef je niet meer (alles) te smeren, en het werkt de hele dag door.

Dus het motto "onder de parasol is sowieso OK" vind ik iets te kort door de bocht. Wel zal straks de septemberzon minder schadelijk zijn dan de juli-augustus zon... Hij staat dan weer lager aan de hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige, ben heel lichtblond, adviseer ik je hem ook tussen 12 en 3 niet onder de parasol te laten spelen. Op vakantie zat ik iedere dag bij het zwembad onde een grote parasol maar ben toch heel erg verbrand.
14 jaar geleden
Niet zo erg als het een halfuurtje is in die periode, langer willen ze meestal toch niet. En anders misschien het zwembad in de voortuin zetten? Daar moet dan wel schaduw zijn.