Hoe kan ik stoppen met groeien?

Ik ben een meisje, 14jaar en 1.70m lang. Ik ben half Chinees en al een kop groter dan mijn familie, en als ik in China ben voel ik me al helemaal een reus.. Weet iemand of je kan stoppen met groeien en of een dokter dit een goeie reden zou vinden om pilletjes of zoiets voor te schrijven? Ik hoorde namelijk dat dat alleen in sommige gevallen gedaan word..

Toegevoegd na 1 dag:
of weet iemand hoe lang ik zou worden?
mijn vader is 1.78 en mijn moeder 1.70 volgens berekeningen word ik 1.72 maar klopt dat wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groei je uberhaupt nog? Je groeit tot ongeveer een jaar na je eerste menstruatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin Bliets, je groeit langer door
er zijn al mensen die al mestrueren voodat ze hun groepsurt nog gehad hebben.
De meeste meisjes stoppen met groeien rond hun 16 of 18e.
Soms eerder en soms later, dat is bij iedereen verschillend. Je menstruatie heeft hier niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het groeien niet in de hand...
Kimath
12 jaar geleden
Hier in Nederland is die lengte heel normaal hoor, niks mis mee.

Antwoorden (5)

Dat kan niet, 1,70 is geen reden om de groei op wat voor manier te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zul jij de genen van je niet-Chineese familie geerfd hebben, wat lengte betreft. Kun je niets aan veranderen.Dus nee, je kunt niet stoppen met groeien
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel degelijk manieren om te stoppen, maar niet voor mensen van 1,70.
Dat kan inderdaad niet.
En 1.70 is geen lengte om je voor te schamen.
Het kan zijn dat je vroeg je groeispurt kreeg en hem dus ook vroeg zal eindigen, en je wordt misschien niet heel veel groter dan 1.70.
(kan zijn he,hoeft niet perse)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik groeide heel hard toen ik jong was.
Mijn vader mat mij elke maand op, en soms was ik wel 2 cm gegroeid! Dat is dus dan 24 cm per jaar!
Ik ben naar een dokter gegaan en die heeft een rontgenfoto laten maken van mijn hand, daarmee kunnen ze kijken hoe lang je wordt. Ik bleek 1.80 te kunnen worden. Ik kreeg de keus of ik wilde stoppen met groeien, maar 1.80 vond ik nog wel gaan, dus daar heb ik niet voor gekozen. (ik ben overigens 1.78 nu)
Maar het kan dus wel! Als je tenminste nog niet menstrueert. In die tijd (zo'n 30 jaar geleden) probeerden ze de groei te stoppen door je de pil voor te schrijven (ja, ook bij jongens... )
Als meisje ging je dan menstrueren, en dan groei je niet meer, of niet meer zo hard in ieder geval.

Ik snap wel dat als je 14 bent, je niet boven iedereen wil uittorenen. Als je er zo mee zit, kan je er best mee naar de dokter gaan. Misschien kunnen ze ook die rontgenfoto van je hand maken en zeggen of je nog veel langer kan worden. Misschien heb je nu je definitieve lengte bereikt en zal je niet of nauwelijks meer groeien. Dat zou je hopelijk rust geven.

Dus het antwoord is: ze zijn er wel mee bezig en het kan!
Ik zou eerst even laten onderzoeken wat je maximale lengte kan worden, en dan kan je kijken of zij 1.70 ook zo lang vinden als jij.
Ik hoop ergens voor je dat zal blijken dat je niet meer zal groeien, dan hoef je ook geen hormonen te slikken...
Met 14 is het niet onmogelijk dat je al je definitieve lengte hebt bereikt. De meeste meisjes groeien niet zo veel meer op die leeftijd.

Sterkte!

Toegevoegd na 1 dag:
Op je aanvulling: je kan niet precies weten, hoe lang je gaat worden. Ik heb 2 zussen en ik scheel 10 cm met mijn oudste zus. Zij is dus 10 cm kleiner.
Terwijl wij dus dezelfde vader en moeder hebben.

De kans dat je groter wordt dan je vader lijkt me in ieder geval heel erg klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft aan dat je niet langer bent dan je ouders.
Dan ben je toch niet al een kop groter dan je familie?
Als je langer bent heeft dat verschillende voordelen. Je moet bijvoorbeeld ongeveer 1 meter 74 zijn om fotomodel te kunnen worden.
Ik denk niet dat de arts iets voor zou schrijven om je te laten stoppen met groeien. Dit aangezien je een normale lengte hebt voor een vrouw en je volgens de berekeningen nog maar 2 centimeter groeit. Erge groei valt er dus niet meer te remmen. Volgens mij kloppen de berekeningen vaak wel redelijk.
Ik zou zeggen, wees blij met je lengte en probeer je pluspunten te accentueren;)