Is rauwe zalm (in Sushi) mogelijk ook besmet met Salmonella of is inmiddels alle besmette zalm uit de handel (restaurants) gehaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.9K

Het beste antwoord

Als je het nog niet wist, het ging over een grote partij gerookte zalm van de firma Foppen, en de vermoedelijke oorzaak lag in Griekenland.
De besmetting kon optreden door een ontwerpfout van de zogeheten zalmschalen. Die bleken kwetsbaar voor het opnemen en vasthouden van een bacteriële verontreiniging. Dat liet Foppen dinsdag weten.

Zalmschalen worden gebruikt in het mechanische productieproces en werden sinds 6 maanden gebruikt. De schalen met de zalm gaan over de lopende band bij de verwerking van de vis.

Bij de door jou bedoelde sushi word verse zalm gebruikt. Nu kan dat uiteraard ook ooit eens besmet worden. Maar de kansen zijn niet groot, indien de voorgeschreven manieren van behandelen , verwerken en bewaren strikt in acht zijn genomen. En daar moeten we dan op vertrouwen. Anders kunnen we niets meer eten.
Denk je dat het produkt aantoonbaar niet aan jou eisen voldoet, moet je het niet eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het foute produkt, de gerookte zalm is natuurlijk direkt nationaal en internationaal uit de handel genomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat je in restaurants besmette zalm krijgt, daar hoef je niet bang voor te zijn, zij willen geen negatieve aandacht door zieke klanten en zullen dus direct na het krijgen van de informatie over besmettingen, actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De besmette zalm is allang uit de winkels en restaurants weg gehaald.