Wat is lenigheid precies? Wordt het bepaald door spieren, ligamenten, gewrichten? Is de lenigheid van een zg. slangenmens aangeboren en/of afwijkend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Lenigheid word vrijwel geheel bepaald door de gewrichten. De vorm en de grootte van het kraakbeenoppervlak van de kop en de kom van een gewricht bepalen de maximale gewrichtsuitslagen.
Hoe groter het kraakbeenoppervlak van de kop en hoe kleiner die van de kom, hoe leniger het gewricht.

Zodra een gewricht roteert en de kraakbeenoppervlakken elkaars eind raken is het gewricht in de eindstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ja, dat is aangeboren. In een enkel geval kan een spier de beperkende factor zijn en deze valt dan WEL te trainen!

Andere antwoorden (1)

Je hebt ze misschien wel eens op televisie gezien. Een slangenmens. Ze zijn zo lenig dat ze als ze op hun buik liggen, hun benen over hun nek kunnen leggen. Niet iedereen kan een slangenmens worden. Als normale mensen zoals jij en ik dat zouden doen, zou het flink mis gaan en kunnen we in het ziekenhuis kunnen belanden. Slangenmens kan je alleen worden als je ontzettend lenig bent. Een moeilijk woord hiervoor is hypermobiliteit. Dit betekent dat er veel ruimte zit tussen je botten. Daardoor kan je bijvoorbeeld makkelijker je rug achterover buigen. Als je erg lenig bent en je wilt een slangenmens worden, dan moet je heel veel trainen. Doe je dit niet, dan kan je artritis krijgen. Dit is een ontsteking aan je gewrichten waar je heel veel last van kunt hebben.