Als je een opname stoornis hebt van b12 opname, en je gaat b12 multivitaminen slikken, geeft dat dan een fout beeld in je bloed?

Dus dat de "vitamine b12" waar doorgaans het eerste op geprikt wordt als je een b12 tekort/opname probleem verwacht, hoger uitkomt dan dat hij daadwerkelijk is? Dus dat er verder geen actie wordt ondernomen hoewel je wel een opnamestoornis hebt (en dus de daarbij behorende klachten)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Misschien begrijp ik de vraag niet goed, maar het is toch de bedoeling dat je met het slikken van die vitamine die stoornis gaat verhelpen?
Vitamine B12 maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex en voorkomt o.a. een bepaalde vorm van bloedarmoede.
Dus ik zie niet in waarom er een fout beeld in zicht zou komen bij een bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zoiets.

Er is een tekort geconstateerd. Eerst is dat bijgevuld via injecties. Ik zou dit weer op pijl moeten zitten.

Nu zit ik aan de pillen omdat nog niet duidelijk is dat mijn lichaam daadwerkelijk geen B12 kan opnemen (misschien at ik wel slecht).
Over een half jaar moet ik nog een keer testen. Als dan weer een tekort is (terwijl ik wel pillen slik), dan is de conclusie dat mijn lichaam de B12 niet kan opnemen. Dan zal ik injecties moeten krijgen. Het kan dan namelijk niet meer via voedsel.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk wel dat ik er wat aan heb, jouw antwoord is dus: "nee" op mijn vraag? (in jouw geval dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad nee. Ook omdat je vraag niet klopt.
Als je een opname stoornis hebt, heeft het slikken van pillen voor B12 geen enkel effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vraag klopt wel, jouw tweede zin is namelijk onderdeel van het antwoord op mijn vraag.
in duitsland verkopen ze vitasprint b12. elke week een flesje en ik voel me er fit bij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag, gewoon een opmerking.