Wortelbehandeling aan een van de achterste kiezen. Tips?

Ik heb begrepen dat ik anderhalf uur lang mijn mond wagenwijd open moet houden. Dat is een ramp voor mij, na 10 minuten krijg ik al kramp en ik heb al eens op de duim van de tandarts gebeten omdat het niet meer ging.
Heeft iemand tips hoe ik deze anderhalf uur goed door kan komen zonder mezelf of de tandarts te pijnigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Over tandarsten hoor je altijd de grootste gruwel verhalen.
Mijn advies is om vooral het met je tandsarts te bespreken en niet uit te gaan van de persoonlijke ervaringen van anderen. Idereen regaeert anders op een behandeling

Bij mij duurde het maar 30 minuten per behandeling . Bij mijn vrouw veel langer.
En als jij aangeeft tussendoor je mond even dicht te willen doen kan je daar best met je tandarts over spreken.
Dat kan best even.

Ik loop momenteel met 6 hechtingen in mijn kaak van een behandeling en heb echt NERGENS last van gehad.
Terwijl men mij de grootste gruwels had laten horen

Nogmaasl bespreek het met jetandarts en hij/zij zal tegemoet komen aan je wensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je er heel veel moeite mee hebt kan je vragen of ze deze behandeling als dagbehandeling kunnen doen bij een kaakchirurg in het ziekenhuis. Daar kan het onder algehele narcose. Dat heb ik ook gehad met het trekken van mijn verstandskiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt erg mee hoor. Ik heb het ook een paar keer gehad.

Tussendoor moet de tandarts van alles doen buiten je mond. Dan kun je je mond gedeeltelijk dichtdoen om je spieren te ontspannen.

Overleg dit vooraf met de tandarts. Als het echt niet kan, kan de tandarts misschien een stevige prop watten of zoiets plaatsen aan de kant waar hij/zij *niet* werkt. Dan houdt die je mond open, zonder dat jij je spieren hoeft te spannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een afschuwelijk vooruitzicht....ik ken dit, omdat ik (letterlijk, in dit geval ;-)) ) een kleine mond heb, dus de tandarts heeft bij mij altijd problemen als hij achterin moet "werken". Ik probeer me in gedachten altijd volledig te verplaatsen in gedachten : lig dan dus op een tropisch strand, en kijk, hoe de zon door bewegende palmbladeren boven m'n hoofd heenvonkt, luister naar de branding, zie hoe een zeilboot langzaam de haven uitvaart, en de zeilen zich langzaam met wind vullen....En dan verhuis ik naar een bergtop, en kijk naar alle bergen om me heen, hoe ze allemaal anders begroeid zijn, en hoe de schaduwen van de wolken door de dalen glijden....hele films-in-slow-motion achter elkaar, alles om me maar niet echt bewust te zijn, dat ik daar wijd-opengespert lig te liggen, met akelige watten in m'n wangen en allerlei martelwerktuigen in m'n mond. Zodra ik me realiseer, dat ik weer bij de tandarts lig, leg ik direkt de volgende film in : op safari sta ik met de zon brandend op m'n hoofd uit de hatch van de landrover, en een leeuwenfamilie met jongen eet vergenoegd van een zebra, hoog boven cirkelen de gieren, de wind neemt geuren mee van hoog gras en aarde, en heel ver weg vallen strepen regen uit diep-donkere wolken, waar de acacia's als blonde paraplu's tegen afsteken.......dat werk....Veel sterkte, ik hoop, dat je de tijd zo een beetje makkelijker doorkomt !!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste plaats alvast sterkte. Het valt achteraf mee, maar ik heb makkelijk praten als jij aan de beurt bent en niet ik.
Ik heb aan de tandarts weleens gevraagd of ik hem erg gebeten had. De tandarts heeft me toen uitgelegd dat zij de mond op een dusdanige manier open houden dat wij ze niet kunnen bijten. Dus je doet de tandarts in elk geval geen pijn. Wat bij mij helpt, is dat ik me concentreer op ontspannen: ogen dicht; rustig ademhalen door mijn neus en proberen aan andere dingen te denken. Telkens als de tandarts stopt even goed slikken en een paar keer ademhalen door je mond. Je wordt uiteraard verdoofd, dus je voelt weinig. De tandarts weet wat hij/zij doet, dus denk niet aan waar hij/zij mee bezig is, maar focus op jezelf om te ontspannen en aan andere dingen te denken.

Nogmaals sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tandarts had toch echt pijn aan haar duim. Maar dat terzijde. Bedankt voor je antwoord in ieder geval.
Een wortelkanaalspecialist wil nogal eens een soort klem aanleggen om goed bij de kies te kunnen komen. Hierdoor kan je niet eens je mond dichtdoen... Het kan in ieder geval geen kwaad om eerst je angst voor te leggen. Open en eerlijk zijn tegenover die specialist is al de halve oplossing van je probleem. Ik heb zelf onlangs zo'n wortelkanaalbehandeling gehad. Je voelt er niets van, al die angsten vooraf bleken ongegrond te zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zou je kunnen vragen of je tijdens de behandeling naar je mp3 speler zou mogen luisteren met kalme muziek, de meeste specialisten hebben daar geen problemen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tandarts heeft een van die plastic "openhouders"
Als hij dit in je mond doet kan je je spieren laten rustig wat opzich wel erg prettig is. Je mag dan niet bijten want dan zal het breken en zit alles in je mond. Ik weet niet of jou tandarts dit ook heeft maar je zou het kunnen vragen.