Is groene thee nou echt het beste ,natuurlijke kalmeringsmiddel ?En is er verschil tussen die uit de supermarkt en die van een Reform/natuurwinkel.

Want ik wil minderen met medicatie.
Maar:ik vindt thee niet echt lekker.
Kun je het lekkerder laten smaken?( geen suiker!!)
En is 1 kopje genoeg?( voor de hele dag)
En: ik ben echt vaak heel onrustig,voel me opgejaagd en ben depressief.
Kan je daar nu echt rustiger van worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik vind de smaak van groene thee echt vies en bitter, maar dat is natuurlijk mijn smaak. Over het algemeen kan je zeggen dat de meeste kruidenthees een kalmerende werking hebben. Een voordeel van kruidenthee is dat het je lichaam lekker verwarmd. Ook je weerstand kan door kruidenthee verhoogd worden. Bovendien brengt het je zenuwen tot rust en daardoor val je makkelijker in slaap. Het hydrateert je lichaam, waardoor je je minder snel moe voelt. Ook werkt het goed op je spijsvertering. Het is echter het best om een uur voor en een uur na de maaltijd geen kruidenthee te drinken, want thee zorgt ervoor dat je maagsappen verdunnen. Ook is het in het algemeen belangrijk om kruidenthee met mate te drinken. Bij grote hoeveelheden komen je nieren onder druk te staan en dat is niet de bedoeling. De ideale manier om kruidenthee te maken is het water net niet laten koken , want dan zouden de actieve stoffen van de kruiden verloren gaan en kan het lichaam deze niet meer opnemen. Het positieve effect gaat dan deels verloren. Je moet de kruiden of het zakje dus in een kop doen en er het warme water opgieten. Dan zo`n 10 min. laten trekken. Na deze tijd zijn dan alle werkende stoffen van de thee vrijgekomen. Enkele kruiden en hun kenmerken; Citroenkruid; werkt goed op spijsvertering en galblaas. Is ook geschikt voor het onderdrukken van angst en nervositeit in de meeste gevallen bij een positief effect op het zenuwstelsel. Lavendel; kalmerend en vermijdt prikkelbaarheid. Wat mij altijd na yoga ontspande was de zg. sterrenmix Een heerlijke mix van kruiden met lekkere smaak. Van dit soort mixen kan je dan ook meer drinken dan wanneer je een puur kruid gebruikt. Kijk eens op de site van; http://www.detuinen.nl/thee/kruidenthee/stash-chakra-7.html#tabs Hier staat een speciale theemix die speciaal ontwikkeld is om de individuele chakra's in balans te brengen en te stimuleren.

Ik denk dat groene thee dan echt te mild is, net als kamille thee. Als advies zou ik ten eerste wel lekker deze thee blijven gebruiken, maar hiernaast een tinctuur van of, valeriaan, passiflora of sint janskruid gebruiken. Vooral deze laatste is een krachtig kruid en ik kreeg laats de tip dat je hiermee moet oppassen in de zon. Ook zou bachbloesem een optie kunnen zijn. Dit heeft een hele goede werking op je stemming en kun je doormiddel van een lijst met voor en tegen karakters goed aanpassen aan je klachten. Valeriaan en passiflora hebben een heel sterke smaak en geur die als een thee niet zo lekker zullen zijn, en vaak zitten er dan andere kruiden in om de smaak te maskeren, maar de geur ruik je overal boven uit. Ik zal je een link van bach bloesem geven, mss dat je daar wat aan hebt. Toegevoegd na 2 minuten: je zou zoethout en verveine en lavendel toe kunnen voegen aan de groene thee, een beetje honing kan ook, al moet je met zoethout wel opletten met een hoge bloeddruk. Volgens mij is er ook groene thee met ginseng. http://www.anthemis.nl/bach.htm Toegevoegd na 4 minuten: Ook met kruidenthee moet je mate houden, meestal lees ik dat 3 maal daags een kopje het advies is. zeker met zoethout zou ik mate houden. Toegevoegd na 2 uur: nog ff de aanvulling van reform vs supermarkt ;-) De thee uit de reformwinkel is vaak biologisch geteeld. En meestal zit er uitsluitend kruiden/bloemen/fruit in verwerkt, terwijl in de supermarkt nogal eens bv fruitthee verkocht wordt waar geen fruit in zit. Dan staat er trouwens wel altijd citroenSMAAK op, dat is namelijk verplicht.

Heb je al eens een homeopatisch middel geprobeerd, bijv. van Dr. Vogel? Verkrijgbaar bij de betere drogist en reformwinkels. Er bestaan ook passiflora-tabletjes en die werken prima.

Bronnen:
Eigen ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100