Hoe komt het dat alles in je lichaam op den duur krimpt, terwijl je oren nooit stoppen met groeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De mens krimpt door:
- osteoporose
Na de middelbare leeftijd van de mens is er sprake van botverlies.
- Het kraakbeen in de gewrichten raakt versleten en vermindert.: je zakt een beetje in.
- de mens raakt (meestal) spiermassa kwijt spiermassa kwijt.

De oorschelp is het naar buiten stekende gedeelte van het oor aan de zijkant van het hoofd dat bestaat uit kraakbeen en is bedekt met huid. De oorlel is het onderste gedeelte van de oorschelp en bestaat uit vet en huid.

Het uitwendige oor van de mens is geen gewricht. Het kraakbeen zal dus niet door slijtage inzakken. Huid en vet worden door ouderdom steeds minder elastisch en zakken juist uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De kwestie die je stelt klopt niet. Je oren groeien niet op latere leeftijd. Broodje apenoor.

"The size of the ear canal does not increase with age (Liu TC. Chen YS. Aging and external ear resonance. Audiol. 39(5):235-7, 2000.) The ear canal is defined by skin and cartilage as well as bone. That suggests that there is no overall ear cartilage growth in adulthood. "
14 jaar geleden
je oren groeien wel je hele leven door, evenals je neus. Dat je krimpt heeft denk ik te maken met de tussenwervelschijven die slijten en dus je wervels op elkaar komen te liggen, daardoor vervalt de ruimte tussen de schijven en dus wordt je kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nietes. Van die oren en neus dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oren wel, neus niet.
Zie: http://www.wonderlijkeweetjes.nl/wetenschap/grote-oren/
nou niet alles in mij lijf krimpt hoor (was het maar waar gezien mijn kont), wist je trouwens dat ook je neus verder groeit je hele leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nietes Naat. Klopt echt niet hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wellus: http://www.knurps.nl/images/2008/02/mehmet-neus.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat plaatje is gewoon shokerend... (en btw dat ding op z'n neus is een gezwel ofzo)
er zijn daar twee dingen mis mee:
1. je krimpt niet, je gaat bevoorbeeld krom lopen maar je krimpt niet (als je krimpt, zouden je botten ook moeten krimpen en waar laat je al dat bot dan zeker niet in je holle kies).

2. je oren ,door mensen voor mij is al uitgelegd hoe, groeien net zoals de rest van je lichaam niet door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je krimpt wel, je botten zakken als het ware iets in elkaar, doordat het kraakbeen slijt
Omdat we eigenlijk altijd doorgroeien , maar op deze plaatsen lichaams uniek weefel werd gevorm eventueel mogelijk geen slijtage , hoewel ik dit niet voldoende kan hardmaken . Veel delen zullen krimpen door veranderde stofwisseling en celstrucktuur , het ene werkbare onderdeel is daar gevoeliger voor dan het andere .

Dat ,ook hier gemeld , de neus lijkt te groeien kan best wel eens komen doordat het een uitvloeisel is van een veranderende schedelvorm, ons gezicht word iets smaller en lijkt het dat de neus groeit maar infeite komt de neus naar voren omdat daar meer plek is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krimpen doen mensen niet. Wanneer je echter ouder wordt, slijten de tussenwervelschijven (van kraakbeen) in je rug een beetje, en kun je op je echt oude dag een paar centimer korter worden, en als je daarnaast ook nog wat krommer gaat lopen, kun je zeker een stuk kleiner ogen. Veel echt oude mensen zijn vaak ook niet de diksten en worden doordat ze slechter en minder gaan eten (verminderde eetlust) vaak ook wat magerder. Ook dat doet je kleiner ogen.

Wie een beetje om zich heen kijkt, en dan met name naar echt oude mensen (liefst met foto's van toen ze jonger waren er naast), kan de stelling dat neuzen en oren (en overigens ook de andere extremiteiten, zoals handen, voeten en, goed nieuws jongens, de penis) niet doorgroeien niet volhouden. Dat groeien gaat heel langzaam en met uiteindelijk slechts enkele millimeters. Aan je handen en voeten zul je het dus nauwelijks merken, maar voor een oor of een neus kan een verschil van een paar millimeter in de omtrek duidelijk in het oog lopen.

De oorzaak van dat doorgroeien is echter niet helemaal duidelijk. Voor een deel kan het met de doorbloeding te maken hebben, maar ook met de zwaartekracht. Vooral neuzen en oren bevatten veel kraakbeen, dat - behalve op de plekken waar het zwaar aan slijtage onderhevig is, zoals in de knieën en de rugwervels en de gewrichten - toch een beetje groeivermogen lijkt te houden, misschien als bijverschijnsel van het herstellende vermogen. Ook zou het e maken kunnen hebben met het feit dat die zintuigen in de loop van het leven verslechteren en ter compensatie een beetje groter worden. Hoe, waarom en of het werkt echter, is nog niet wetenschappelijk bewezen ;dát het gebeurt, niet alleen bij mannen maar ook bij vrouwen trouwens, is eenvoudig waar te nemen.

Maar buiten het inzakken van je rugwervels, krímpt er dus niks aan je lichaam, of je moet heel ernstig aan het lijnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit klopt helemaal.
Mijn voeten groeien trouwens echt merkbaar. Ik had 15 jaar geleden maat 39, nu maat 40. Ik ben 38, dus was 15 jaar geleden wel al uitgegroeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voeten zijn in de lengte nauwelijks gegroeid, hooguit 1 maat sinds mijn achttiende, maar vooral tijdens de zwangerschap - als je kraakbeen overal wat flexibeler wordt en je je voeten natuurlijk zwaar belast - in de breedte wel drie maten ofzo.