Wat gebeurt er als je beenmerg doneert?

Ten eerste, wat is beenmerg precies. Ten tweede hoe gaat dat doneren te werk? Doet dat pijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Beenmerg is de bloedfabriek van ons lichaam. Het is een weefsel dat sterk lijkt op bloed. Het bevindt zich in de holle beenderen van ons lichaam, zoals in het bekken en het borstbeen. In dat beenmerg zitten de moedercellen of stamcellen, zeg maar de voorlopercellen van alle bloedcellen in ons bloed. We hebben drie soorten bloedcellen: de witte bloedcellen, de rode bloedcellen en de bloedplaatjes. Elk hebben ze hun eigen functie.

Met de huidige techniek wordt bij de donor onder algemene verdoving beenmerg opgezogen uit de bekkenbeenderen. (Men spreekt hier wel duidelijk over beenmerg en niet over ruggemerg). De hoeveelheid beenmerg die wordt opgezogen vertegenwoordigt slechts 5% van de eigen beenmergreserve van de donor en groeit binnen een paar dagen opnieuw aan. Na uitzuivering wordt het beenmerg zoals een eenvoudige transfusie aan de zieke toegediend; de stamcellen zoeken op eigen houtje onmiddellijk de beenmergholten op, waar ze thuishoren.

Deze techniek, waarbij beenmerg van een gezonde donor wordt overgeplant naar een patiënt, noemt men allogene beenmergtransplantatie. De donor ondervindt van de hele ingreep weinig hinder. Meestal is een kortstondige pijn en tijdelijke stijfheid over de prikplaatsen het enige hinderlijke gevoel. Als alles naar wens verloopt, zal na een 10 tot 14 dagen bij de patiënt het donorbeenmerg aanslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (2)

Beenmerg is het 'levende' deel van je bot, het is zacht en zit in de binnenkant van botten. Hier wordt ook je bloed geproduceert. Bij een beenmerg transplantatie:

[http://www.europdonor.nl/index.php?id=94]

Tijdens een operatie van minimaal een uur zullen door twee artsen tegelijk achter in mijn bekken met holle naalden tussen de tien en twintig puncties worden verricht. Zo wordt het beenmerg, maar vier procent van mijn totale hoeveelheid, afgenomen, samen met zo'n anderhalve liter bloed en vocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doet natuurlijk wel pijn : ze doen een soort prik in je bot ( ja ik weer dat er veel botten zijn en dat er nog huid om heen zit..) en dan zuigen ze er soort cellen uit. (Tip lees: 'Achtste Groepers Huilen Niet' dat gaat hier ook een beetje over