ik ben altijd bang dat iedereen mij aankijkt als ik bij nieuwe mensen zit. Hoe kan dit?

Bijv. Bij de orto of op.een sport word ik gespannen van aankijkende ogen. Hoe kan k dit verkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hee!

Ja vervelend! Ik heb/had het vroeger ook altijd. Het is deels onzekerheid denk ik.
Je bent misschien bang wat fout te doen of te zeggen of dat mensen je niet aardig zullen vinden.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het kan je leeftijd zijn. Veel pubers zijn onzeker, niet alleen die trouwens.

Hoe het komt weet ik niet maar helaas is er weinig aan te doen, sommige helpt het om te bedenken dat er echt wel meer mensen in de ruimte zijn die er last van hebben of hadden. Nou heb je daar weinig aan, het Is een schrale troost maar het belangrijkste is dat je probeert te ontspannen, lachen en genieten van de momenten.
Je zal er op den Duur waarsschijnlijk overheen groeien en je zekerder voelen.

Maar iedereen, echt iedereen heeft er wel eens last van, alleen zullen ze het waarschijnlijk ontkennen. :)

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zit gewoon tussen je oren, het heeft te maken met schaamte. Schaamte is een grote blokkade in veel mensen hun leven. Mijn manier om eraf te komen was mezelf juist in situaties te brengen waar ik me normaal voor zou schamen, en daar gewoon mee dealen. Als je dat een paar keer doet is het zo voorbij denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek genoeg lijkt het voor jou ernstiger dan dat het in werkelijkheid is. Komt omdàt je er al gaat zitten met het idee: o jee, al die mensen gaan nú op mij letten!
En dat IS helemaal niet zo. Ze kijken je even aan en dan is het weer voorbij. Zó enorm belangrijk ben je nu toch ook niet in het geheel.

Als mensen je aankijken en je vind dat eng, kijk dan terug, maar niet in hun ogen. Gewoon tussen de ogen op de neusvleugel. Merken de mensen niet en het is veel minder direct voor jou.

Vertel jezelf van te voren dat je naar de neusvleugels gaat kijken. Hoef je niet al doe ogen te zien. En let bewust op je lichaamhouding. Voeten gewoon naast elkaar. Handen losjes op je knie of op je schoot. Schouders naar achteren en rustig ademhalen.

ALLES gaat voorbij. En dat geldt zeker voor de mensen die je ankijken.

Toegevoegd na 22 seconden:
=aankijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elkaar aankijken is een vorm van aandacht. Veel mensen kunnen niet goed tegen directe aandacht en voelen zich daar ongemakkelijk bij.

Wat je kunt doen is de rollen omdraaien, en in plaats van je de bekekene te voelen, zelf iemand te bekijken. Aandacht géven ipv ontvangen.

Héél geinteresseerd iemands ketting, armband, horloge of oorbel bestuderen kan helpen om je af te leiden.
Lukt dat niet... kijk dan récht in iemands ogen als je je aangestaard voelt, en merk dan even op hoe ongemakkelijk de ander (vrijwel direct) wegkijkt.

Doen ze dat niet, dan zullen ze over het algemeen naar je glimlachen en mogelijk zelfs een gesprekje beginnen.
Anders voelt de ánder zich namelijk bekeken door jou!

Je eigen ego wat sterker maken kan ook helpen. Als je je bekeken voelt, even denken: "wat ben ik MOOI he?" en "Vind je mij niet om IN te lijsten?!"....

Dat verandert ook je gevoel van het moment.

Succes!