Ik heb nooit veel gedronken en begin nu meer water te drinken. Mag ik ineens veel meer drinken of moet ik geleidelijk aan meer beginnen drinken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je hebt per dag 30 ml water per kg lichaamsgewicht nodig. Dat komt neer op acht tot tien glazen per dag. Water is iets anders dan vocht. Koffie, thee, melk, frisdranken en alcohol moet je zien als voeding en zeker als iets anders dan water. Deze dranken, die je als voedsel moet beschouwen, hebben een matige tot zelfs uitgesproken uitdrogende werking. De aanbevolen hoeveelheid water moet je dus drinken buiten beschouwing van andere dranken. Per twee liter water heb je een halve theelepel zout nodig. Die krijg je met je voeding makkelijk binnen maar drink je meer water, bijvoorbeeld bij erg warm weer of als je sport, dan is het verstandig om een kwart theelepel zout per liter water toe te voegen. Veel zout is niet het probleem voor onze gezondheid maar te weinig water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30 ml per kilo? Hm... Daar zal ik me met mijn ernstig overgewicht maar niet aan houden ;-)

Andere antwoorden (3)

Ik zou niet ineens heel veel water gaan drinken als je dat nooit gedaan hebt.
Trouwens waarom wil je ineens zoveel water gaan drinken?
Gewoon 1 tot 1.5 liter per dag aan vocht is voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2liter is Tog ook nog goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@coen als je dat op kunt is dat ook goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1,5 liter is mooi, je krijgt namelijk ook nog vocht binnen via je eten. Zweet je veel (door inspanning of warmte bijvoorbeeld) dan is iets meer beter.
Als je zoutgebruik normaal is, is 1,5-2 echt voldoende, en 2 zeker niet minimaal.
Het drinken van water is op zich niet verboden en er is volgens mij geen gewenningsperiode noodzakelijk.
Wel is het raadzaam als je water behoefte beduidend groter is dan normaal om een arts te raadplegen: je zou beginnend suikerpatiënt kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn waterbehoefte is niet groter. Ik heb altijd veel te weinig gedronken omdat ik nooit dorst had en er gewoon niet aan dacht. Maar door blaasproblemen en andere klachten ben ik erachter gekomen dat ik te weinig vocht binnen kreeg en ik het advies kreeg van de dokter om minstens 1,5 liter water per dag te drinken. En dat is veel voor mij want ik kwam nog niet aan een liter water. Het nadeel is dat ik nu constant naar het toilet moet.
Echt veel water drinken kan dodelijk zijn!!!! Dus gewoon normaal doen, alleen bij inspanning of erge warmte wat meer drinken.