Kan je iets doen aan kleurenblindheid?

Is er geen speciale bril voor?
Zodat je wel door die verdomde kleurenblindheidstest komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vind je het zo belangrijk om door 'die verdomde kleurenblindheidstest' heen te komen? Gaat het er niet om dat je überhaupt alle kleuren van elkaar zou willen kunnen onderscheiden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ik 5 jaar in het leger heb gezeten, en nu bij de nationale reserve wil. Nu hebben ze een nieuwe test en ben ik afgekeurd...

Het beste antwoord

Nee, er is niets aan te doen.

De mens heeft drie verschillende kleurgevoelige cellen in het oog. Die zijn gevoelig voor rood, groen en blauw.

Als bij jou één of meer van die drie soorten niet werken, kun je de betreffende kleur nooit onderscheiden. Je oog is simpelweg niet in staat die kleur waar te nemen als aparte kleur.

Het kan ook zijn dat het probleem ná de lichtgevoelige cellen ligt, dus bij de verwerking van de signalen. Maar ook daar geldt: als daar iets fout gaat, waardoor er informatie verdwijnt, dan kun je die informatie niet toevoegen door een hulpmiddel te gebruiken.

Het is alsof je volledig doof bent voor hoge tonen. Dan kun je de meest fantastische gehoorapparaten gebruiken, maar die hoge tonen kún je nu eenmaal niet horen, dus ook niet met zo'n gehoorapparaat.

Het enige dat zou kunnen is een apparaat gebruiken dat hoge tonen omzet in lage tonen. Dan hoor je wel het geluid, maar je hoort nog steeds geen hoge tonen.

Bij je ogen zou je dus een bril kunnen nemen die de kleur die voor jou onzichtbaar is, omzet in een kleur die voor jou wel zichtbaar is. Zo'n bril bestaat niet - maar al zou die wel bestaan, dan zou bijvoorbeeld al het blauw worden omgezet in rood. Dan zie je dus wel iets, en wel beter dan voorheen, maar je ziet nog steeds geen blauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn zeker wel corrigerende glazen die je kleurenblindheid iets kunnen "genezen". Voor meer informatie moet je maar eens op onderstaande website kijken. Daar kan je ook correctieglazen aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kleurenblind is kleurenblind.
Daar kun je niks aan doen.

Veel mensen zijn er echter wel zo aan gewend, dat ze de mate van licht of donker op iets kunnen interpreteren als een bepaalde kleur.

Ik ben leerkracht en had een jongetje in mijn klas dat volkomen kleurenblind was. Toch kon hij vrijwel alle kleuren benoemen. rood heeft blijkbaar een andere donker-lichtschakering dan blauw of groen.

Ik ben bang dat je niet veel aan dit antwoord hebt.
Ik vraag me af waarom je een 'verdomde kleurenblindheidstest' moet doen.
Ik hoop voor je dat, wat het ook is, je erdoor komt en daarmee het doel bereikt waar je die test voor nodig had...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit moment is er nog geen officiele behandeling voor kleurenblindheid. Een operatie of behandeling die het probleem kunnen genezen is er niet. Volgens sommigen zouden met speciale contactlenzen het probleem van kleurenblindheid wel kunnen worden verbeteren, maar die behandeling wordt nog niet toegepast op grote schaal.

Het zou gaan om Cromogene contactlenzen die bestaan uit haploscopische kleurenfilters. Ze zouden de patiënten helpen om verschillende kleuren beter te onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niets aan te doen.
Vraag voor de keuring of kleurenblindheid een reden voor afkeuren is. Maar misschien kan je de test wel doen: je krijgt stippeltjes kaarten met een getal erin. Misschien kun je het getal wel onderscheiden. Overal worden dezelfde kaarten gebruikt.

Vermeld het in de toekomst in jouw sollicitatie dat je enigszins kleurenblind bent. Weinig banen zijn absoluut niet geschikt voor een kleurenblinde. Voor de rest zou ik mij niet zoveel zorgen maken. Objectief is het kwaal waar je goed mee kunt leven. Maak het dus niet erger dan het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas niet het is zoals het is.
of je ziet het wel. of je ziet het niet.