Opstandige gedragstoornis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen met een gedragsstoornis.

Over kinderen met een agressieve gedragsstoornis
In sommige levensfasen zoals de koppigheidsperiode of de puberteit is opstandig en agressief gedrag bij kinderen een vrij normaal verschijnsel. We spreken pas van agressieve gedragsstoornissen wanneer het gaat om ernstig negatieve gedragingen die vaker en sterker dan gemiddeld voorkomen, niet worden veroorzaakt door de omstandigheden en al langere tijd aanwezig zijn.

Agressieve gedragsstoornissen worden onderscheiden in oppositioneel opstandige gedragsstoornissen (ODD, Oppositional Defiant Disorder) en antisociale gedragsstoornissen (CD, Conduct Disorders). Samen worden deze gedragsstoornissen ook wel disruptieve stoornissen genoemd (DBD, Disruptive Behavior Disorder).

Kinderen en jongeren met een Oppositioneel Opstandige Gedragsstoornis (ODD) zijn moeilijk in de opvoeding, ongehoorzaam en in verzet, maar feitelijk gewelddadig gedrag is niet aan de orde.

Bij een antisociale gedragsstoornis (CD) heeft de persoon een gebrek aan respect voor de rechten en gevoelens van anderen.

ODD komt bij 3,2% en CD bij 2% van de kinderen voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Korte toevinging en verbetering;
Komt trouwens niet alleen bij kinderen voor maar ook bij volwassenen. Ik ging er in mijn antwoord vanuit dat het om een kind ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oppositioneel-opstandige gedragsstoornis, zie link voor verdere uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dan meteen aan :oppositional defiant disorder (oppositioneel-opstandige gedragsstoornis).

maar er zijn vast nog andere betekenissen, in welke context bedoel je het woord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Opstandige gedragstoornis

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oppositioneel-opstandige_gedragsstoornis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd/gek in het Engels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat was ook mijn 1e reactie, maar kijk naar de categorie! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja inderdaad. Alleen kun je dat op de mobiele versie niet zien :P
Oneven of vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk mn vragen, ik heb er 1 over odd, en heb 2 zeer nuttigr antwoorden gekregen!