Waarom kan ik niet slapen?

Hoe komt het dat je nooit kan slapen als je er de volgende dag vroeg uit moet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (8)

omdat je hoofd te vol zit? Probeer je hoofd leeg te maken, nergens aan te denken, of van die dingen als al je zorgen in een doosje doen, doosje dicht, doosje wegzetten. Ontspannen... al je spieren bewust ontspannen, let op je ademhaling...

Voor je het weet (duh) lig je heerlijk te knorren ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt, omdat je je dan druk maakt over het vroeg op moeten staan. Je moet vroeg op en maakt je druk over het niet op tijd in slaap kunnen vallen en dan gebeurt precies dat waar je bang voor bent.
Heel herkenbaar voor mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat jij er bewust of onbewust bang voor bent dat jij je zult verslapen!

Kortom, jij moet je niet focussen op de dag van morgen, maar proberen om te ontspannen.

Sommigen zeggen dat je dan je gedachten leeg moet maken. Bij mij werkt dat niet. Ik moet juist ergens over nadenken en me concentreren op dat ene ding. Indien de gedachten alle kanten opgaan, kan ik zeker niet slapen.

Dus denk bijvoorbeeld aan wat je het volgende weekend wilt gaan doen. En dat hoeft niet realistisch te zijn. Bedenk desnoods dat je volgend weekend dè ster van de olympische spelen zult zijn... Of het songfestival zult winnen.
Of fantaseer dat je volgende week een nieuw model auto op de markt gaat zetten, en bedenk wat jouw auto meer te bieden heeft dan de auto van de concurrent.

Denk aan dingen wat je graag zou willen, en denk niet aan zorgen waar je op dat moment (je wilt immers slapen) toch niets aan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt als een heel sterke overtuiging. "Ik kan nooit slapen als ik de volgende dag iets belangrijks te doen heb."" Als je jaren lang dit tegen jezelf zegt programmeer je je eigen brein zo, dat het ook telkens uitkomt. Misschien val je wel direct in slaap, maar je eigen brein geeft je wat je gelooft, en dus geeft het je wat je wil, en geeft een seintje om je weer wakker te maken.
Als je echt goed wil slapen, moet je elke keer als je die overtuiging denkt, 10x het tegenovergestelde denken zodat die gedachte wordt overschreven door een betere.
Bijvoorbeeld: Gelukkig slaap ik altijd goed, als ik de volgende dag iets belangrijks te doen heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan verschillende redenen hebben. misschien heb je op dezelfde dag het druk leuk en gezellig gehad en in de avond nog veel gekletst. of s avonds te veel gedaan om je hoofd rustig te kunnen maken
en om in de alfa toestand te kunnen komen kan je het in de avond beter rustig aan doen, de alfa toestand is om te kunnen slapen de betha golven helpen mensen om overdag te kunnen functioneren of je vind het spannend om vroeg op te staan of je wel wakker wordt, maar dat zijn ook weer betha golven eigenlijk , want je blijft alert. door te denken of je wel op tijd wakker word of andere gedachten of zenuwachtig te zijn
er kunnen vast meer redenen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat je al slaapt, wordt wakker! geintje ;-). tips: minimaal 1 uur van tevoren geen tv kijken. mp3 met zenmuziek luisteren+thee. je stelt niet de juiste vraag, de vraag is: wat moet ik doen om beter in slaap te kunnen komen. hoe kunnen wij nu weten wat de oorzaak daarvan is, het kunnen 100en dingen zijn. hoop dat die zendinges helpt. bij mij werkt het iig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress, veel tobben en piekeren.
Dat je niet kunt slapen komt door teveel (doem)gedachten.
En alleen al de gedachte van vroeg opstaan en daarom verwachten dat je niet uitgerust zal zijn is al een angst, stress, pieker op zich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lichaam maakt niet genoeg melatonine aan in de avond. Het wordt in je hersenen door de pijnappelklier aangemaakt. De aanmaak ervan begint bij het invallen van de avond, wanneer het donker wordt, totdat je zover bent om te gaan slapen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je er vroeg uit moet, ben je je hier veel meer bewust van, en dat alleen al, houd je wakker.