Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

toxoplasma

Ik ben nu 9 weken zwanger en heb osseworst gegeten shittttt wist het niet is mn kindje nu besmet met 1 ziekte?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.
Als tweede klink je als een goede verantwoordelijke moeder. ja dat is een compliment. Er zijn allerlei gevaren die je kind maar ook jij lopen tijdens de zwangerschap. Graven met je bloten handen in de grond is onverstandig want daar kunnen bacterieen zitten die het kind kunnen bereiken. Het drinken van alcohol hoef ik je hopelijk net als roken niet uit te leggen.
Maar Alsjeblieft GENIET in de eerste plaats van je zwangerschap (als je niet misselijk bent)
het is overigens volgens mij toxoplasmose.
Je lichaam heeft als je gezond bent een uitstekend afweermechanisme voor. De meeste mensen hebben bovendien een afweermechanisme omdat ze ooit katten hadden of ooit als kind in de grond hebben zitten graven.
Toen hebben ze de betreffende bacterie ( de naam weet ik even niet meer) binnen gekregen en heeft het lichaam er anti stoffen tegen gemaakt.
Als je het perse wilt weten kan je huisarts testen of dat bij jou ook het geval is.
Meer informatie bij de volgende link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toxoplasmose

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een aardige site met iets toegankelijkere informatie over toxoplasmose: http://www.zwangernu.nl/toxoplasmose.php
Kun je nog veel meer op vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Die kans is ontzettend klein.
Ondanks dat moet je het niet meer doen.
Als je je echt zorgen maakt kun je je laten testen.
Ca. de helft van de zwangere vrouwen is immuun voor toxoplasmose, dus wees niet al te bezorgd.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. En niet elke Ossworst (of ander rood vlees) is besmet met de parasiet.
Niet gelijk in paniek raken. De kans is erg klein, het is uit voorzorg, dat je geen rauw vlees moet eten. Het zal niet zo een vaart lopen. Maar wat Antwoordman zegt, een test als je het niet vertrouwd. Anders even met je dokter overleggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf wist ik het ook niet. heb met 8 weken osseworst gegeten. er is niets gebeurt.
alles kan maar hoeft niet.
gefeliciteerd met je zwangerschap
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoeft niet, je kan er ook imuun voor zijn!

zo mag je bijvoorbeeld ook geen kattenbak verschonen en filet american, en bepaalde franse kaasjes eten. van gerookte zalm zou ik het zo niet durven zeggen, denk het dan ook niet.

Vraag het maar voor de zekerheid na bij je (assistente van je) verloskundige.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je nu gelijk in de stress schiet, omdat je alleen maar het allerbest voor je kindje wilt.

Er zijn veel zaken die je moet laten of juist moet eten als je zwanger bent.
Als je soms iets vergeet of mist wil dat niet zeggen dat er nou gelijk iets vreselijks gebeurt hoor!

Probeer niet te snel in de stress te schieten; Stress en angst hebben een grotere invloed op je kindje dan een stukje osseworst.

Een ding is wel belangrijk inzake toxoplasmose: Als je een kat hebt dan gaat vanaf nu je partner de kattenbak verschonen. Dat mag je nu echt niet meer doen.

Geniet van je zwangerschap!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het helemaal eens met Skusme het enigste wat ik kan toevoegen is een link voor exstra informatie naar toxoplasma

http://www.babyinfo.nl/advies/medisch/complicaties/art_toxoplasmose.asp
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet persee.. Maar je kunt het best wel even contact opnemen met je arts.. Is wel verstandig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding