Hoe werkt de dummy pil, die je eventueel voor de videopil voor dunnedarmonderzoek krijgt en hoeveel tijd zit ertussen de twee pillen hoelang duurt 't?

Toegevoegd na 3 uur:
Ons was gezegd, dat als je geopereerd was eerder, er kans bestaat dat er 'n vernauwing kan zitten ergens, waardoor de pil kan blijven steken en operatief verwijderd moet worden, vsndaar n dummy pil die dan oplost als ie niet verder kan. En de werking van die pil ben ik brnieuwd naar dus.
Bedankt voor het antwoord sofar :-)

12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De videocapsule (zoals de 'pil' heet) is een grote capsule die je met een slok water te drinken krijgt. Voordat je hem slikt zet de verpleegkundige de capsule met een soort sleutel aan. Dan loopt de film. Je slikt hem in en er worden iedere 2 seconden plaatjes geschoten die ahw een filmpje maken. Vooraf aan het slikken krijgt je een kastje om je lichaam en sensoren op je lichaam (lijkt op ECG plakkers) en die sensoren geven het capsulesignaal door aan het kastje. Je kunt ook live kijken waar de capsule zich bevindt. Belangrijkste is in eerste instantie dat de capsule snel de maag verlaat. Je komt dan in de twaalfvingerige darm en de rest van de dunne darm (en daar gaat het om). Díe foto's zijn het belangrijkste. Er wordt in de regel gezocht naar onverklaarbaar bloedverlies en deze patienten hebben voorafgaand al een maagonderzoek en dikke darmonderzoek gehad (waar geen resultaat uitkwam) voordat zij een onderzoek met de videocapsule krijgen. Het is overigens maar één capsule die je moet slikken. Vooraf krijg je een voorbereiding (kan thuis) waarbij je royaal gelaxeerd wordt om met een leeg maagdarmkanaal aan het onderzoek te beginnen.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
Je loopt altijd het risico dat een videocapsule kan blijven steken in je darm. Een goed voorbeeld daarvan is dat hij blijft steken in een divertikel. Dat zijn een soort kuiltjes in de darmwand. Veel mensen hebben dit. Je hoeft niet te weten dat je divertikels hebt. Als een capsule daar in blijft hangen (je kunt diepe en ondiepe divertikels hebben) dan kan het zijn dat hij er uit gehaald moet worden. Als hij in de dikke darm vast hangt kan je hem ook verwijderen dmv een darmonderzoek (coloscopie). De capsule is te vangen.
Carcelia
12 jaar geleden
Uitgebreid, bedankt.