Waar komen teken op af?

Waar komen teken nu op af?
Je hebt mensen waar teken helemaal niet op willen bijten en je hebt mensen waar teken maar al te graag in bijten.

Ik ben nog nooit gestoken door een mug, ze houden totaal niet van mijn bloed denk ik.
Betekent dat ook dat teken mijn bloed dus ook niet lekker vinden, en ik niet zo snel gebeten zal worden?

En op wat van je lichaam komen ze nu op af? Wel/niet bezweed, zoet of zout bloed etc.
Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Niemand gaat tot nu toe echt in op je vraag waarom teken voorkeur lijken te hebben.

Ik denk WEL dat dit klopt. Ik heb de ervaring dat altijd dezelfde mensen in een (wandel) gezelschap een teek bleken te hebben aan het eind van de dag (die waren er ook aan gewend terwijl anderen claimden er nog NOOIT één gehad te hebben). En dan was er geen opvallend verschil in kleding en ook niet zo dat degene die voorop liep ze allemaal oppikte.

Ik denk toch, dat net als met muggen (en luizen) ze toch een soort voorkeur hebben. Van muggen zegt men dat ze het kunnen ruiken, welk bloed ze lekkerder vinden.
Bij teken gok ik dat het een combinatie is van reuk en huidstructuur.

Dat je voor de ene doelgroep heel smakelijk bent is geen garantie hoe dat met andere beestjes is. Ik heb één kind dat lek gestoken wordt door de muggen (hij is min of meer mijn "muggendetector" maar voor luis is hij (blijkbaar) onsmakelijk want zelfs na redelijk intensief contact (per ongeluk natuurlijk) met een kind met luis, had hij die NIET overgenomen.
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

teken kiezen helemaal niet iemand uit die zoeter of blauwer bloed heeft...

Een teek heeft net voldoende energie om een stukje omhoog te klimmen in een plant en zich daar van af te laten vallen als er een levend wezen langs komt. Zodra jij dat langskomende wezen bent, zal de teek met plezier een beetje bloed van je aftappen op zijn eigen wijze. Ook al ben je nog nooit eerder door een teek of een mug te pakken genomen, dan nog ben je de klos als die teek toevallig op jou terecht komt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shit... en ik me maar verbeelden dat het mijn blauwe bloed was waar al die k**-beesten op afkomen...
+
itsme
12 jaar geleden
nee C4th... je loopt veel te veel door het hoge gras te banjeren, dat is het probleem.
Neemt natuurlijk niet weg dat je ongetwijfeld blauw bloed hebt, en dat die k**-beesten enorm boffen als ze dat van jou kunnen aftappen.
Ze gaan naar t warmste plekje op je lichaam dat is meestal bij je liezen, onder je oksels, knieholten, nek, hoofdhuid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Een teek klampt zich aan je vast als je rakelings langs een struik loopt of hij laat zich uit een boom vallen als hij de lichaamswarmte voelt van mens of dier wat er onder zit.
Teken zijn niet kieskeurig, zo vaak doet zo'n gelegenheid zich niet voor; als je binnen bereik bent en niet bedekt door kleding ben je de klos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teken zitten te wachten tot een gastheer langskomt in struikgewas, bomen en op grassprieten. Teken gaan extreem zuinig met hun energie om en kunnen meer dan een jaar zonder voedsel, sommige soorten wel 5 jaar. De ontwikkelingscyclus van Ixodes ricinus kan, afhankelijk van de omstandigheden, tussen 1,5 en 7 jaar duren. Teken detecteren hun potentiële gastheer door de uitgestraalde lichaamswarmte, en wellicht ook door geurdetectie. Een teek kan enige dagen tot enkele weken op dezelfde gastheer blijven zitten. Ze kunnen via de benen van de gastheer omhoog klimmen en nestelen zich bij voorkeur in huidplooien, maar ook wel gewoon op een been of arm. Een teek loopt meestal enige minuten rond op zoek naar een optimale plaats alvorens zich in de huid vast te bijten. Naast in het wild voorkomende zoogdieren, worden vooral honden, katten en mensen gebeten.