Is dit normaal?

Ik ben naar een markt in Duitsland geweest en we hebben gelopen van 11 uur tot half twee en ik heb nu opeens een soort spierpijn in mijn kuiten. Het doet echt pijn. En ik voel me zo moe. Is dit normaal? Komt dit door het lopen? Ik vind het raar want heb dit nooit eerder gehad en loop best veel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Op zo'n markt loop je niet gewoon, je slentert en dat kan heel vermoeiend zijn en kan ook voor spierpijn zorgen. Dus heel normaal.

Het kan ook zijn dat je niet gewend bent aan de hitte. Of je had die dag wellicht verkeerde schoenen om die afstand te lopen.

Het kan zijn doordat Duitsland toch wat heuvelachtiger is dan Nederland. De straten en wegen kunnen dan iets hellen. Daar heb je dan niet zo gauw erg in maar je moet dan je kuiten wel meer aanspannen. En dat veroorzaakt dan misschien weer de spierpijn Maar als je last blijft houden zou ik toch even langs de dokter gaan.

Dit is heel goed mogelijk. Kijk, u geeft aan dat je gelopen hebt op de markt, dan loop je niet, dan slenter je. Van slenteren word je moe, dat heb ik ook. Ik heb laatst nog een marathon hardgelopen, 42 kilometer. Uiteraard heb ik daarvoor getraind, maar ik wil ermee zeggen dat ik na afloop van een marathon hardlopen een minder moe gevoel heb dan dat ik een aantal uren zoals u geslenterd heb. Ik kan me dan zelfs doodmoe voelen.

Misschien ben je vandaag niet in zo'n topconditie. Heb je een drukke week achter de rug, of misschien een paar nachten slecht geslapen? Wie weet komt er een verkoudheidje aan... Daardoor ben je na deze dag vermoeider dan je zou verwachten. Ga lekker vroeg naar bed vanavond.

Spierpijn in de kuiten heb ik gewoonlijk ook de eerste dagen als ik in Duitsland ben. Het komt door het slenteren en omdat het daar niet overal vlak is. Wij zijn dat niet gewoon. En omdat er zoveel te zien is op zo'n markt heb je er ook geen erg in dat er niveauverschillen zijn. Je zal het zeker voelen als je de trap op en af moet. Binnen een dag of twee zou het beter moeten zijn.

Het is heel goed mogelijk dat het spierpijn is, ook kan het zijn dat er een diepe spatader opspeelt, waarvan je je nog niet bewust was. die spelen ook regelmatig op na lopen en kunnen behoorlijk pijn doen. Die diepe spataders zijn trouwens niet altijd zichtbaar. Toegevoegd na 1 minuut: probeer anders even een banaan te eten, een banaan is rijk aan magnesium, een tekort hieraan kan ook krampklachten geven, vooral in de kuiten Toegevoegd na 7 minuten: banaan bevat ook koolhydraten, dit helpt tegen de vermoeidheid

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100