second opinion melden?

Ben je verplicht bij de 'second opinion' te melden dat er een bepaalde behandeling is voorgesteld, waarbij foto's zijn gemaakt? In dit geval gaat het om een orthodontist.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je wil dat je second opinion vergoed wordt door je zorgverzekeraar, heb je een verwijzing van je behandelaar nodig. In die verwijzing wordt gemeld dat het om een second opinion gaat.
Mocht je zelf willen betalen, kun je ook zonder verwijzing proberen een afspraak te maken en kun je besluiten niks te zeggen over de mening van je behandelaar.
Op zich kan ik me voorstellen dat je niet wil dat een tweede arts "voortborduurt" op de gestelde diagnose en voorgestelde behandeling of daardoor wordt beïnvloed. Maar een nadeel van geen open kaart spelen is dat die tweede arts misschien ook "blijft steken" op de meest voor de hand liggende kwalen en oplossingen en niet verder kijkt. Het kan juist een voordeel zijn om te zeggen "Dat en dat heb ik echt niet want (...), wilt u aub verder kijken of er toch niet iets anders aan de hand is."

Toegevoegd na 2 uur:
Blijkbaar eist een zorgverzekeraar niet altijd een verwijzing voor een second opinion. Vaak wel dus het blijft verstandig dit eerst na te gaan voordat je zonder verwijzing een second opinion gaat aanvragen.
Zorgverzekeraars zitten er vaak niet op te wachten om de vaak dure onderzoeken dubbel te betalen dus als je pech hebt, zit je na die second opinion met een hoge rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wie betaalt, bepaalt. Jij betaalt (via je verzekeringspremie) en dus jij zegt wat je wilt zeggen. De vraag is of dat handig is. Ik heb zelf meegemaakt dat specialisten zelf die foto opnieuw maken omdat ze zelf willen oordelen en zelf willen bepalen wat en hoe er gefotografeerd wordt. Ze zijn immers zelf ook verantwoordelijk voor hun handelingen en gaan dan dus niet af op het oordeel van anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk vind ik niet het antwoord dat ik zoek, nl: ben je verplicht aan de tweede (specialist) te melden dat het om een second opinion gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet verplicht, maar ze hebben het heel graag.