waarom hebben we geen kleinere hersenen als we er toch maar een deel van gebruiken ??

en evt. een sub vraag : wat doet het deel hersenen wat je dus niet gebruikt ???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

We gebruiken onze hersenen volledig. Eenieder die het tegendeel beweert, doet dit met motieven om paranormale gaven, het bestaan van goden, of andere "onverklaarde fenomenen" recht te praten, en gaat in tegen neurologische kennis.

CT-scans, PET-scans, MRI-scans geven allemaal aan dat we onze hersenen volledig gebruiken. We weten niet altijd wat de functie is die een bepaald onderdeel op een bepaald moment vervuld, maar we weten in elk geval dat het volledig gebruikt wordt. Het is dan ook niet voor niets

Niet volledig gebruiken van de hersenen zou inhouden dat we delen van onze hersenen zouden kunnen verwijderen zonder dat dit een merkbaar effect zou hebben op persoonlijkheid, denkvermogen, geheugen, reflexen, motoriek, zintuigen, en elke andere lichamelijke en sociale functie die ik zo snel niet kan bedenken. Als je dan ook overtuigd bent dat je niet je volledige hersenen gebruikt, ben je vrij om de delen die je overbodig vind te (laten) verwijderen, maar ik kan je alvast vertellen dat je dan wél meetbaar verschil zult merken tussen voor en na.

De hersenen gebruiken veel teveel energie om zover te groeien wanneer deze niet volledig benut zouden worden. Hier is natuurlijke selectie heel erg strikt in. Je zou dan hetzelfde effect krijgen als met vluchtloze vogels en hun kleine vleugeltjes: "Use it, or lose it!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verhaal+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord op mijn vraag..

Andere antwoorden (8)

Als je kleine hersenen hebt dan gebruik je nog minder..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het is een hardnekkige mythe dat we slechts een deel van onze hersenen zouden gebruiken. We gebruiken er bijna alles van, al is het wel zo dat bij hersenbeschadiging de functies van het beschadigde hersendeel door andere hersencellen overgenomen kan worden. Zo is er het geval van een jongen die leeft met maar één hersenhelft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals gezegd: dat slechts gedeeltelijk gebruiken van de hersenen is een taaie mythe. Je gebruikt alles.
Kleinere hersens zouden ons denkvermogen aantasten. We zullen in de toekmst alleen maar grotere hersens krijgen.
Hawkins heeft daar een goed verhaal over: de babytjes zullen in de nabije toekomst zulke grote kopjes krijgen, dat een normale bevalling niet meer mogelijk is. Als dat niet gebeurt (gotere kopjes en grotere hersens) dan overleven we het niet.

Toegevoegd na 1 dag:
Hawkins moet zijn zonder s, dus Hawkin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eerder gesteld - zie bron.

Korte samenvatting: we gebruiken onze hersenen volledig. Hooguit is er enige reservecapaciteit, zodat we niet meteen sterven als er eens een hersencel uitvalt.

Als een deel van de hersenen niet in gebruik zou zijn, zou de evolutie dat deel al lang hebben weggeselecteerd. Hersenen zijn namelijk enorme energievreters. Daardoor zijn ze een zware belasting voor het organisme. Die enorme last wordt alleen overgedragen op volgende generaties, wanneer het nut groter is dan die energiekosten.

Wanneer een deel van de hersenen niet in gebruik zou zijn, zou het nut daarvan nul zijn, en zouden er wel hoge kosten bestaan. Zo'n deel zou dus ontzettend snel verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als we kleinere hersenen zouden hebben kunnen we geen goed antwoorden meer verzinnen op gestelde vragen bij goeie vraag,en sommige mensen gebruiken hun hersenen inderdaad maar voor een klein deel, maar de meeste andere gebruiken alles wat ze hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we dan nog holler gaan klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze hersenen zijn heel snel geëvolueerd om nieuwe taken aan te kunnen. Daarom is onze herseninhoud veel groter dan onze verre voorouders (in verhouding tot het lichaam). Onze hersenen bestaan uit verschillende delen die je ook (in verschillende verhoudingen) terug ziet bij andere (zoog)dieren.

Zo hebben wij een deel dat de kleine hersenen heet. Dit is het oudste deel, in de zin dat ook lagere diersoorten zoals reptielen dit hebben. Dit deel stuurt de emotie en snelle reactie. Een ander deel zijn de grote hersenen die de rest van de schedel vullen. Die zijn waarschijnlijk zo groot omdat ze redelijk snel geëvolueerd zijn omdat de taken voor met name de taalontwikkeling van belang waren. Piet Vroon geeft in zijn boek "Tranen van een Krokodil" een heel helder betoog over de ontwikkeling van onze hersenen.

Het idee dat we maar een klein deel gebruiken van de hersenen is maar gedeeltelijk waar. Er zijn verhalen bekend van mensen waarbij een stuk van de grote hersenen verwoest is (bijv. door een kogel), maar nog wel alles kunnen en weten. De hersenen zijn kennelijk heel flexibel en het is één groot organisch geheel.

Het is echter niet zo dat er "hoeken" zijn die niet actief zijn. Maar door o.a. training (en erfelijke aanleg) blijkt het wel zo te zijn dat de zenuwen (neuronen) onderling meer connecties kunnen maken. Hierdoor zijn de hersenen weer beter in staat om ingewikkelde handelingen uit te voeren. In zoverre kan je door hersengymnastiek een groter deel van je hersenen gebruiken, maar niet in de zin dat er andere gebieden betrokken worden. De neuronale netwerken in de specifieke gebieden worden versterkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als onze hersencapiciteit 100% benut wordt, dan heeft deze site geen nut, want dan kunnen we niets meer bij leren.

We gebruiken misschien wel elke vierkante centimeter van de hersenen. Maar we kunnen in potentie veel meer ermee doen dan dat we nu in staat zijn ermee te doen.

Als we alleen al een andere interne verbinding wordt gebruikt, krijgt het een hele andere functie.

Neurofeedback is een techniek waarmee een persoon nieuwe hersenverbinding kan leren maken zodat zijn hersenen net iets anders kunnen reageren.

Antwoord op de vraag: omdat we nog steeds wel bedoeld zijn om de volle functie van de hersenen te gebruiken.