Wat kan dit zijn: brandende dikke plek uit het niets?

Dan sta/zit ik gewoon ergens en ineens begint er een deel (bijv. pols of ergens op mijn arm) snel op te zwellen en wordt het rood. Het brandt flink en soms vormen er galbulten in het rode gedeelte.

Na een half uurtje trekt het ongeveer weer weg, dus niet lang genoeg om mee naar de dokter te gaan. Ik denk zelf aan 2 dingen: of een steek van een dier, of een allergische reactie.
Alleen zie ik niets wat lijkt op een steek, en welke steek/allergische reactie is binnen een half uur nou weer weg? En verder is het 3x gebeurd terwijl ik niets speciaals deed, tv kijken of lezen ofzo, dus dan lijkt me een allergische reactie ook zo raar... een allergische reactie waarop namelijk?!

Ben benieuwd of iemand het herkent, bijv. dat het een specifieke reactie op de steek van een bep. insect is ofzo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je voelt hem natuurlijk al aankomen maar ik denk toch dat het verstandig is om ermee naar een huisarts te gaan, hij kan namelijk aan de hand van je omschrijving de klacht beoordelen, je kunt anders ook een foto maken als het dik en rood wordt met galbulten. Het hoeft helemaal niet ernstig te zijn, galbuten kunnen ook al ontstaan door warmte of als je na inspanning hebt gezweet. Een allergie is ook niet ondenkbaar, het blijft een beetje gissen. Misschien geeft een simpele bloedtest al meer duidelijkheid!

Toegevoegd na 1 uur:
N.B, even ter verduidelijking, die foto is om mee te nemen naar de huisarts, maar dat had je vast zelf ook wel begrepen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Inderdaad!

Andere antwoorden (2)

denk echt een insectensteek, die kunnen snel wegtrekken.
maar ik ben geen arts, dus ga naar je h.a. ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna zeker is het een allergische reactie.
Rond de polsen en /of enkels zijn de veelvoorkomende plekken.
Het begint met een klein kriebeltje waar je ongemerkt aan krabt, direct er na begint het hevig te jeuken en ontstaat er een zwelling.
Vaak witachtig van kleur, soms een grote plek, soms kleine bultjes.
Waarschijnlijk heeft het met een voedselallergie te maken.
Heel vaak bepaalde kruiden.
Mogelijk heeft het ook te maken met een verminderde weerstand, het lichaam geeft dan signalen wat er niet goed voor je is.