Pubers kunnen zeer vindingrijk zijn, en oplossingen bedenken waar volwassenen niet snel op zouden komen. Wetenschappers denken dat de hersenontwikkeling hiermee te maken heeft. De hersenen zijn opgebouwd uit witte en grijze stof. Grijze stof heeft werkkracht en witte stof is belangrijk voor de verbinding van hersencellen. In de puberteit verandert de verhouding tussen de hoeveelheid grijze en witte stof. De grijze stof neemt eerst fors toe. Daarna neemt deze geleidelijk weer af. Tegelijk neemt de hoeveelheid witte stof langzaam toe. Op deze manier wordt gesnoeid in hersenendelen die mensen niet nodig hebben. Pas in de laatste ontwikkelingsfase van pubers wordt gesnoeid in de hersengebieden die belangrijk zijn voor creativiteit, vindingrijkheid, muzikaliteit en idealisme. Het creatieve hersenendeel heeft in de puberteit dus extra werkkracht, zonder remmingen van witte stof. Waarschijnlijk verklaart dit voor een groot deel de inventiviteit van veel pubers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kort maar krachtig: hormonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mens wordt volkomen afhankelijk geboren. Hij leert veel, en op een gegeven moment komt de tijd dat hij zich los maakt van zijn ouders. Dat proces is de puberteit. Daarbij is een tweeslachtigheid te zien: enerzijds heeft hij zijn ouders nog nodig, en anderzijds niet meer. Je zou kunnen zeggen, dat hij zijn ouders nodig heeft om zich tegen te kunnen afzetten.
Puberteit komt ook bij andere dieren voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de gierende hormonen, speelt ook "erbij horen" een grote rol. Bij een groep willen horen die je stoer vindt of waar je tegenop kijkt, is een gevoel dat erg sterk is tijdens deze periode. Hier hoort ook het afzetten tegen bepaalde dingen en het uitproberen van nieuwe dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Gedrag' is de onmacht om gevoelens en emoties om te zetten in woorden en zinnen. Zodat je erover kunt 'praten' en communiceren.