hoe kun je verslavingen voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook. Alle tot nu toe gegeven antwoorden zijn serieus en snijden hout. Laat die minnaar maar met argumenten komen en ondertussen voor ieder antwoord een (compensatie)plus!

Antwoorden (7)

Door streng te zijn voor jezelf en er op te staan dat je maat houdt!!

Als je met alles wat je doet, eet, beleeft of denkt maat houdt... ontstaat er geen verslaving omdat je dan zelf de baas blijft over je keuzes en gedrag.

:-)

Toegevoegd na 53 seconden:
En natuurlijk door geen stoffen te gebruiken die in één keer vreselijk verslavend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door genoeg karakter te hebben en te zeggen van ik ben baas over mijn lichaam niet de verslavingen!
Jij bent je eigen baas, jij beslist!

Toegevoegd na 1 minuut:
ook geen middelen nemen die op langere termijn verslavend kunnen worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om verslaving te voorkomen, is het belangrijk om een in vroeg stadium van middelengebruik aan de bel te trekken. Ouders en leerkrachten kunnen een belangrijke factor zijn in het voorkomen van verslaving.

Drugs en roken kan je best afblijven. Voor de rest eten, drinken en andere zaken, alles met mate doen. Zelfs als je ergens een goed gevoel bij krijgt, jezelf dwingen om er het maar heel af en toe de doen. Sterk zijn en vechten, zo kan je verslaving de baas blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verslaving is iets zoeken wat je 'compleet' maakt. Vaak is dit dan een externe factor, terwijl hetgeen wat je zoekt je alleen binnen jezelf kunt vinden.

Dus als je weet wat je 'mist' en wat je 'zoekt', dan kan je gaan beginnen met zoeken IN jezelf.
Wat mis je, waarom mis je dat, hoe komt het dat je het mist, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door niet te beginnen aan iets waaraan je makkelijk verslaafd kan worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door verslavende stoffen te vermijden. Het gebruik daarvan is namelijk de oorzaak van zowel het ontstaan als het in stand blijven van verslavingen. Met die stoffen meet je jezelf als het ware een paar te kleine schoenen aan waar je herhaaldelijk een stuk op gaat lopen. Het knellende gevoel staat gelijk met onthoudingsverschijnselen. De beloning, het gebruik van de verslavende stof, staat gelijk met opgeluchte gevoel dat het uittrekken van die schoenen je geeft. Gewoon geen knellende schoenen aanschaffen is natuurlijk de oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dakjewel, Gru. Grappig om te zien dat de meningen verschillen.
In de ene familie komt verslaving vaker voor dan in de andere. Kinderen, waarvan één of beide ouders aan alcohol verslaafd zijn, hebben een grotere kans verslaafd te raken dan andere kinderen. Bij jongens geldt dit sterker dan bij meisjes. Ook onderzoek bij tweelingen heeft aangetoond dat er sprake is van erfelijke aanleg voor alcoholverslaving. Mensen met een erfelijke aanleg ontwikkelen hun alcoholverslaving op veel jongere leeftijd dan anderen. Naast erfelijkheid spelen ook andere zaken een rol, zoals opvoeding, gewoontevorming of de omgeving. Stress is een voedingsbodem om verslavende middelen te gebruiken. Vooral gamen en gokken. Dat geldt voor pubers en volwassenen. Stress is gerelateerd aan negatieve gevoelens.
De spanning van iets gebruiken op zich geeft al een kick. Daarnaast geeft het een fijn, super en gaaf gevoel. Een gevoel dat je vaker wil beleven. De kans is groot dat men vaker het middel willen gebruiken met dezelfde kick. Vaak is de tweede kick minder heftig dan de eerste. Zo gaat men steeds meer gebruiken op zoek naar het gevoel van de eerste keer.
Wanneer je streng bent voor jezelf, niet toegeeft aan datzelfde lekkere gevoel bij de laatste keer dat je gebruikte en duidelijk nee zegt dan is de kans klein dat je grijpt naar verslavende middelen.
Vaak weet je zelf ook wel wanneer je die kant op drijgt te gaan, trek dan zelf zo snel mogelijk aan de noodrem door te stoppen met gebruik.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kans om verslaafd te raken bestaat uit verschillende fasen;
Experimenteel gebruik
In deze fase zijn mensen nieuwsgierig naar een bepaald middel. Experimenteren is tijdelijk.
Sociaal gebruik
Mensen gebruiken het middel om de positieve effecten. De functie van gebruik van het middel is dat het:
■lekker gevonden wordt
■gezellig is
■gebruikt wordt om iets te vieren
■ontspannend is
Overmatig gebruik
Mensen gebruiken het middel om nare gevoelens of problemen te verdringen. De controle over het gebruik begint af te nemen Het is geen bewuste keuze meer. Er is minder controle en minder genot.
Verslaving
In deze fase draait bijna alles om het gebruik van het middel. Het willen gebruiken is een moeten gebruiken geworden.
Hoe lang het duurt voordat je echt niet meer zonder het middel kunt leven hangt af van:
■het middel
■de reden waarom je het middel gebruikt
■je persoonlijke gevoeligheid voor het middel.
■hoe vaak je het middel gebruikt.