Waarom doet een stiefmoeder Er alles aan om de echte moeder slecht te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit per persoon verschilt.
Ik ken iemand met een stiefmoeder en die maakt echt nooit opmerkingen ten nadele van haar echte moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad 1 van de kenmerken van een stiefmoeder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je heb het over éen bepaald stiefmoeder? En waarom zij dat doet?

Antwoorden (9)

Vreemde vraagstelling. De vraag is of dit ook feitelijk zo is? Misschien dat dit jouw persoonlijke ervaring is. Het lijkt me niet dat alle stiefmoeders dit doen namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht zoiets het geval zijn is het waarschijnlijk zo dat de invloed van de echte vader zo groot is dat de stiefmoeder de echte moeder in een slecht daglicht zet.

Een stiefmoeder krijg je vaak als je vader is gescheiden en daarna een nieuwe relatie krijgt. Bij een scheiding zie je vaak dat vader en moeder met modder gooien naar elkaar en dat de kinderen daardoor van beide partijen alleen maar slechte dingen horen over de ander. Daardoor lijkt het of de stiefmoeder, die door de vader ook die verhalen te horen krijgt, er alles eraan wil doen om de echte moeder in een kwaad daglicht te zetten. De stiefmoeder moet dus niet de schuld krijgen van deze gang van zaken maar de vader. Als mensen volwassen met een scheiding om kunnen gaan kan je dit soort zwartmakerij vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze meschien jaloers is , en om te voorkomen dat de vader meschien iets in de moeder weer ziet.
want ze zijn toch verliefd geweest op elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de stiefmoeder zoiets zou doen omdat ze weet dat zij bij voorbaat wordt gezien als indringer en ze zichzelf een betere kans geeft als de moeder niet zo leuk is of lijkt te zijn.

Overigens vind ik de vraag een beetje te generaliserend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gloof niet in sprookjes .
Mijn stiefmoeder een aardige (moeder)
Maar ze kan nooit mijn ijgen moeder vervangen of zwart maken
Mijn moeder blijft mijn moeder
Hoe lief mijn Stiefmoeder ook is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gesproken +1
Het hangt natuurlijk van een paar dingen af, vooral van de leeftijd van de kinderen. Wordt de nieuwe vrouw echt een verzorgende in het huis waar de vader en de kinderen wonen, is dat een heel andere situatie dan als de kinderen al (zo goed als) het huis uit zijn, want dan is de vrouw meer "de vriendin van m'n vader".

Het wijst in elk geval vooral op grote onzekerheid van de stiefmoeder/nieuwe vrouw.
Ze twijfelt dan aan de rol die ze speelt in het gezin, of ze uberhaupt een beetje geaccepteerd wordt, en dan kan het verleidelijk zijn, door de eerste vrouw omlaag te trappen, zélf omhoog te klimmen.
Misschien is ze van zichzelf al wat onzeker, en was de eerste vrouw juist een heel met/in zichzelf tevreden vrouw. Dan krijg je het kontrast-effekt, waar de vader juist misschien heel erg voor gevallen is, maar wat het niet gemakkelijker maakt om als stiefmoeder een plekje te veroveren.
En het kan zijn, dat de man erg "on the rebound" was, toen zij als nieuwe partner in zijn leven kwam, en dat hij alle ellende van zich af heeft kunnen kletsen vóór er "iets" vonkte - daardoor heeft ze dan natuurlijk een nogal zwart-afgeschilderd beeld van die 1e vrouw. En de kinderen kenden hun moeder als "moeder", niet als vrouw, dus die hebben tóch al een heel ander beeld .

Al met al: het lijkt me een heel moeilijke situatie.
Als je er heel erg mee zit, moet je misschien eens tegen haar zeggen, dat je weet, dat je eigen moeder niet meer terugkomt, maar dat er mét haar komst een heel nieuw boek is opengeslagen, waarin alles anders is als vroeger. En of ze alsjeblieft niet in het dichtgeslagen boek wil gaan rommelen, want dat is jóúw boek om in te lezen, en daar hoort zij niet in thuis.
En dat zij je moeder niet zo kent, zoals jij haar kent, en dat je geen kritiek op je moeder kunt/ wilt accepteren - toen was toen, en nu is nu.....En dat je blij bent, dat je vader weer gelukkig is, want hij heeft haar tenslotte binnen gehaald.

En daar ligt ook een taak voor je vader : hij moet ingrijpen, als de nieuwe vrouw gaat knagen aan de vorige. Als hij een volwassen kerel is, zal hij dat ook doen.
Anders wordt het tijd voor een stevige kind-vader-discussie!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens, maar volgens de gegevens is kitty 39, dus ik denk dat het anders ligt.
om het kind voor zichzelf en de vader te winnen,
een vorm van afgunst lijkt mij. En dat word vaak wel op zo`n achterbakse manier uitgespeelt ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben zel 2 ook een stiefmoeder mijn vriend heeft 2 kinderen bij 2 verschillende vrouwen met zijn eerste vrouw kan ik het heel goed vinden goede commenucatie we gaan zelfs samen naar het strand ! maar met de 2e vrouw gaat dat gewoon niet al vanaf het begin mag het kind niet met mij kroelen of een kus geven zij heeft ook een andere dochter uit haar eerste relatie die is nu van huis weg gelopen omdat ze haar moeder niet meer wilt zien .. sommige moeders kunnen het leven van hun ex man dus ook zijn nieuwe vriendin erg zuur maken .. maar moeder kunnen het ook positief bekijken door een 2e moeder in het leven van hun kind te hebben kan er ook iets positiefs uitkomen .. een kind heeft 1 vader en moeder en dat blijft voor altijd ! dat weet iedereen maar er is niks fijners om iemand erbij te hebben die dingen heel anders ziet zoals een ouder dat ziet en wanneer en goed gecommuniceerd word kan het alleen ten goede komen toch ?

en jaloers hoef je niet te zijn neem ik aan want het is niks voor niks over ? en als de man nog van zijn eerste vrouw zou houden , zou hij dan niet liever bij zijn liefde en kind gebleven zijn ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan ook vragen...waarom doet een echte moeder er alles aan om een stiefmoeder slecht te maken???

JALOEZIE

het zou helemaal niet moeten voorkomen en er zou eens aan het belang van de kinderen gedacht moeten worden in plaats van wraakzuchtige, egoistische belangen.