Is lag gas ongezond?

Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven lag gas uitgeprobeerd ik heb inderdaad echt hard gelachen.. Maar is zo een lag gas ook schadelijk? Mij werd wijs gemaakt dat het niet schadelijk zou zijn? Ik deed het lag gas in een ballon blazen en vervolgens in en uit ademen van uit het ballon..

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Lachas, of N2O, is bij kleine hoeveelheden niet schadelijk. Als je te veel binnenkrijgt kun je zuurstoftekort krijgen in je longen waardoor je duizelig kunt worden of flauw kunt vallen. Omdat je doordat je dan valt de ballon vaak loslaat, en je weer zuurstof kunt inademen, is dit niet erg gevaarlijk, maar gezond is het niet. Ook is er een kans om een klaplong te krijgen. Dan laat de wand van je long los van je borstkas waardoor 'ie als het ware als een slappe ballon in je lichaam hangt. Dit is met een operatie te genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij zuurstoftekort kun je ook hersensschade oplopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén keer is inderdaad niet schadelijk voor je gezondheid. :) Het wordt pas schadelijk als je het elke dag zou doen voor een lange tijd of als je zoveel inneemt dat je flauw valt. Maar dan moet je toch een aardige hoeveelheid innemen. Als alles goed blijft voelen (geen duizeligheid etc.) is er niets aan de hand.

Andere antwoorden (3)

Het is vrij schadelijk. Als je het regelmatig gebruikt krijg je hersenbeschadigingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, geen onschuldig goedje: http://www.drugsinfoteam.nl/folders/lachgas.html
Lachgas bestaat uit di-stikstofmonoxyde-gas.
Het wordt gebruikt als drijfgas voor levensmiddelen en in de medische industrie.
Lachgas is te koop in verschillende kwaliteiten en kwantiteiten.
De bekendste zijn gaspatronen, slagroomspuiten en ballonnetjes.
Op sommige houseparty`s zijn ballonnen gevuld met lachgas te koop.
Soms wordt opgetreden tegen de verkoop van deze ballonnetjes omdat het gebruik van lachgas in deze vorm als drugs illegaal is . Lachgas valt officieel onder de Wet op de geneesmiddelenvoorziening

Wat doet lachgas ??????
Lachgas wordt gebruikt in de geneeskunde als verdovend middel (anaesthetica).
Meestal in combinatie met andere anaesthetica.
Het gas heeft een pijnstillende werking en geeft een sterk maar kortdurend gevoel van euforie (je voelt je fantastisch). Hierbij treedt een kortstondige vervorming van de werkelijkheid en beeld en geluid op.
Het effect treedt al snel na inademing van het lachgas op en houdt maar een paar minuten aan.

Wat zijn de risico`s ??????
Lachgas moet nooit rechtstreeks uit een gastank of gaspatroon worden ingeademd.
In deze vorm heeft het gas zo`n lage temperatuur dat de longen kunnen bevriezen.
Als drug wordt het daarom via ballonnetjes ingeademd.

Veel voorkomende bijwerkingen zijn misselijkheid, hoofdpijn, concentratiestoornissen en duizeligheid. Langdurige blootstelling aan lachgas brengt risico`s met zich mee, zoals: een verstoorde aanmaak van zaadcellen en rode bloedcellen .
Bij recreatief gebruik zijn deze risico`s gering. Een slecht geventileerde ruimte kan een hoge concentratie aan lachgas bevatten waardoor je ongewild aan het gas staat blootgesteld.

Bij gebruik van lachgas treedt geen lichamelijke afhankelijkheid op en ontstaat geen tolerantie.
Geestelijke afhankelijkheid is in theorie mogelijk.

Je kunt beter geen lachgas gebruiken in combinatie met andere drugs of medicijnen.

En dan nog dit over lachgas:
Hoewel er niets bekend is over het gebruik van lachgas tijdens de zwangerschap is het onverstandig om tijdens zwangerschap en borstvoeding drugs te gebruiken.
Bij drijfgas in etenswaren wordt gebruik gemaakt van lachgas omdat dit reuk en smaakloos is.
Daarentegen is het drijfgas in bijvoorbeeld haarlak of deodorant vaak methaangas .
Wordt dit op dezelfde manier als lachgas gebruikt dan treden in plaats van euforiegevoelens vooral vervelende verschijnselen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine hoeveelheden kan wel.
maar niet teveel.