Wat betekent het als er een bultje onder je oksel zit

Heeft het iets met lymfeklierkamker te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, goede reactie inderdaad. Eigenlijk hebben we te weinig info.

Antwoorden (6)

hoe oud ben je???

als je jong bent, kunnen het de eerste stoppeltjes van okselhaar zijn, anders gewoon een puistje. Als het na een tijdje er nog zit, zou ik even naar de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kunnen ook gewoon opgezette klieren zijn die bijvoorbeeld komen door een wondje die daar in de buurt zit. Als het er langer blijft zitten of als je er last van heb zou ik naar de dokter gaan. Kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontstoken haarzakje. Heb ook een tijdje een, best flink, bultje gehad en ben ermee naar de dokter geweest (heb het niet zo op bultjes) en die had het over een ontstoken haarzakje, gaat vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat heeft echt niet meteen met lymfeklierkanker te maken, hoor! Ik zou me niet zo gauw zorgen maken. Ik heb zelf zo vaak opgezette klieren onder mn oksel gehad. Dat betekent dat je afweersysteem aan het werk is; klieren zetten dan op. Kan inderdaad door een wondje komen, maar ook door n latent aanwezig griepje of zo. Mn dochter had er laatst ook eentje onder haar oksel. Gaat vanzelf weer weg. Mocht ie nou heel lang blijven zitten, dan kun je ermee naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn je klieren daar gewoon even verstopt.
Dit kan komen door bijvoorbeeld het scheren van je oksels, maar zelfs ook al door bijvoorbeeld het gebruik van deodorant.

De meest voorkomende oorzaak is een ontsteking ergens in je lichaam.
De lymfeklieren voeren de afvalstoffen van deze ontsteking af. Soms is het even teveel en hoopt het zich op. (bijvoorbeeld onder je oksel, maar kan ook in je nek etc..

Als de bultjes langere tijd blijven en je maakt je zorgen, ga dan naar de huisarts, zeker als de bultjes gepaard gaan met gewichtsverlies. Dit kan namelijk duiden op een ernstigere oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had en heb een bultje onder m'n oksel, in de huid, ligt duidelijk los en is scherp begrensd, ik kan dus goed voelen waar ie ophoudt. Het voelt een beetje aan als een keihard erwtje.
Een tijd terug werd die bult ineens groter en pijnlijk, het was een verstopte talgklier die door de verstopping ontstoken raakte. Uiteindelijk werd het ding zo groot als een sinaasappel (au au au), waarna er een heel klein gaatje in kwam en er hele gore derrie uitkwam (al die oude talg plus etter). Huisarts zei dat het slim zou zijn het kliertje weg te halen al de ontsteking over was, omdat dit terug kwam komen, maar ik heb het er maar op gewaagd. Tot nu blijft het weer bij een erwtje.

Daarnaast kan het een lymfeklier zijn, zeker als je ziek bent kan zo'n klier opzetten (net zoals in je hals).

Niet elke bult is kanker. En als je je zulke zorgen maakt, kun je beter gelijk naar de huisarts gaan, die kan je waarschijnlijk geruststellen.