waarom hebben veel mensen de neiging om alles uit te stellen? en hoe is het op te lossen?

Misschien ken je het wel, dat je altijd je zaakjes wilt uitstellen tot de avond ervoor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee.
Maar ik ga het wel volgen, want ik heb daar ook nogal last van: "Ooh, dat doe ik strakjes wel!!"
En dan wanneer het straks is: "Nog 5 minuutjes"
Enz enz...

Het beste antwoord

Ik ben heel mijn leven een vreselijke uitsteller geweest. Mij heeft wel enigszins geholpen om bepaalde zaken in te plannen, maar dan nog heb ik het altijd zo gedaan, dat er totaal geen ruimte meer overbleef. Het werkte ook enigszins verslavend, omdat ik waarschijnlijk een enorme hoeveelheid adrenaline door me heen kreeg, die ervoor zorgde dat ik in heel korte tijd veel dingen redelijk goed voor elkaar kreeg.
En altijd vroeg ik me dan af: als ik nu eens wel ruim de tijd had genomen, was het dan volmaakt geweest in plaats van best wel goed?
En was het nu wel zo vervelend als ik dacht?
Was het nu terecht om er zolang tegenaan te hikken?

Mijn antwoord op je vraag luidt: er zijn uitstellers en mensen die altijd op tijd beginnen,( uit angst dat ze het niet af krijgen?)
Het zijn andere typen mensen.
Als je een uitsteller bent, probeer dan toch altijd nog tijd in te ruimen, laat die adrenaline stromen en doe in korte tijd wat je anders waarschijnlijk uren of dagen zou kosten.

Achteraf heb ik er geen spijt van.
Ik ben nog steeds een uitsteller en kan het niet meer veranderen. Maar jij wel. Probeer eens met plannen in de agenda, krap plannen, maar wel overzichtelijk maken van hetgeen je moet doen, dat geeft in ieder geval rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Uitstelgedrag komt veel voor. Misschien komt dit door de zogenoemde 'secundaire winst': de beloning die je voelt als je uitstelt.
Uitstelgedrag komt ook voor bij bijvoorbeeld AD(H)D.
Verdeel de taak in (steeds) kleinere stukjes, zodat die overzichtelijk wordt. Noteer in je agenda bijvoorbeeld wat je moet doen als beginnetje. Als je dat ziet, ga je gewoon vanzelf aan de slag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier over het evenwicht tussen ergens verantwoordelijk voor zijn, maar er geen zin in hebben.
Er zijn trucjes voor:
- het zo snel mogelijk doen, dan ben je ervan af
- de klus inplannen ("vanavond na het journaal ga ik het doen")
- er niet over nadenken of het leuk of vervelend is, maar het gewoon doen, want het moet
In de meeste gevallen heb je als je een dergelijk klusje hebt uitgevoerd een erg tevreden gevoel! Denk aan dat gevoel bij het volgende klusje in deze categorie.
Ten slotte: uitstel maakt de klus meestal nog veel vervelender dan hij eigenlijk ooit was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat komt omdat mensen er toch eigenlijk geen zin in hebben maar toch wel ergens weten dat het moet gebeuren.

Dat kan je voorkomen door te denken :als ik het nu doe is het gebeurt en dan hoef ik het vanavond niet te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige mensen is de reden dat ze zo (hoe gek het ook klinkt) minder aan hun hoofd hebben.

Ik zal het toelichten. Laatst ben ik bij wijze van uitzondering een week VOOR ik op vakantie ging begonnen met het inpakken van mijn koffer (normaal doe ik dat last-minute en inderdaad dan zit mijn favoriete t-shirt net in de was, wat ik dan vervelend vind) Dus ik dacht, ik doe dit eens beter.

NOU, NOOIT meer!!! Ipv 2 uurtjes inpakken heb ik er nu bijna een week over gedaan. Eerst moest ik dus nog van alles wassen, toen er weer over denken om echt in de koffer te stoppen, toen ging ik toch weer twijfelen, toch nog een broek extra mee of niet, wat een ramp!!!!!!

Last-minute WEET je dat het moet gebeuren en dat je één kans hebt dus je doet het snel, geconcentreerd en goed.

Om maar eens een VOORDEEL van uitstellen aan te dragen.

Als je dat echt niet wilt moet je lijstjes maken met deadlines erop voor jezelf en proberen je daaraan te houden.

Maar ik denk steeds meer dat het zo gek nog niet is. Een vriendin met 3 kids die van alles moet plannen en organiseren zei laatst ook al: ik probeer niks meer van te voren te regelen, op de dag zelf is het toch weer anders en dan moet ik de hele week tegelijk in mijn hoofd hebben, nu doe ik elke dag wat er echt moet en de rest laat ik zitten!!!
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ook dit doe ik altijd last minute. Gaat prima.
Ik heb hier geen last van. Juist alles direct doen geeft rust. Ik schrijf direct op wat ik moet doen en alles wat ik direct kan afhandelen doe ikook gelijk.
Dat is heerlijk en geeft echt rust. Je hoeft immers niet meer in je achterhoofd dat stemmetje te horen dat je het nog moet doen.
Het is gewoon een kwestie van aanpakken, en uiteindelijk wordt het routine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, ik ben een beetje jaloers.