Niet als je er niet te veel van eet. Als je er te veel van eet loop je kans op suikerziekte, het maakt echt niet uit als je een paar keer snoep met veel suiker eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, suiker is slecht. Zo slecht, dat als het vandaag de dag goedgekeurd zou moeten worden voor de voedsel- en warenautoriteit, het vermoedelijk niet zou worden goedgekeurd.

Niet dat het in kleine hoeveelheden giftig voor je is (de giftigheid wordt zoals bij alles bepaald door de dosis, en die mag van suiker voor een acute dood HEEL hoog zijn), maar omdat het als voedingsmiddel he-le-maal niets positiefs voor je doet. Het is dus niet zozeer ' slecht' maar eerst en vooral tamelijk overbodig en zeker niet goed voor je.

Het zijn lege calorieën zonder enkele voedingswaarde, calorieën zonder bouwstoffen of vitaminen - uitsluitend 'brandstof' dus), die dermate efficiënt is, dat je er maar heel weinig van 'nodig' hebt. Alles wat je teveel binnenkrijgt, moet je zien te verbranden of sla je op als vet - meestal het laatste. Daarnaast is het door de zoete smaak in hoge mate ' verslavend' (je wilt er steeds meer van), verpest het je smaak, kun je er vreselijke last van krijgen van je darmen en is het de dood voor je tanden.

Het is echter , net als vet en zout, in de natuur weinig voor handen (geraffineerde suiker al helemaal niet), en DUS zijn we er stapelgek op.

Dat je van suiker suikerziekte kunt krijgen (of suikerziekte NIET kunt krijgen als je geen suiker eet) is trouwens een misverstand, ontstaan door de misleidende naam van de ziekte. Die ontstaat eigenlijk voornamelijk door buikvet, en ja, suiker is een goede manier om dat te krijgen, maar beslist niet de enige.

Je kunt gerust een keer een schepje suiker in de koffie doen of een toetje eten met suiker, net zoals je gerust een keer een speklapje kunt eten of een zakje chips of patat, maar de hele dag door suiker eten en drinken (vooral in (fris)drank en sauzen zitten grote hoeveelheden verborgen suiker) is niet zo'n goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi compleet antwoord weer marleen.
Utrecht
12 jaar geleden
Je laatste 2 alinea's kan ik onderschrijven. Het eerste deel van je antwoord is echter klinklare onzin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo ; werk je voor de suikerindustrie ? ;-)
Suiker
en dan hebben we het over geraffineerde suiker en die van alle stoffen die je kunt eten hoort niet in je lichaam!!!
Melksuiker, vruchtensuiker zijn chemisch totaal andere stoffen en helaas noemen we die witte korreltjes ook "suiker" maar beter zou zijn , zoetstof zonder waarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Suiker is een voedingsbodem voor tumoren en zou verboden moeten worden. Er zijn voldoende alternatieven.

Toegevoegd na 8 uur:
Het was even zoeken maar voor degenen die er interesse in hebben volg onderstaande link en lees wat suiker met het menselijk lichaam doet!

Toegevoegd na 8 uur:
Het was even zoeken maar voor degenen die er interesse in hebben volg onderstaande link en lees wat suiker met het menselijk lichaam doet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suiker maakt moe en nerveus.
Suiker versnelt de veroudering van huid en organen. Suiker heeft een slechte invloed op darmflora en het maakt je dik.
Suiker verhoogt ontstekingsreacties in het lichaam.
Suiker zorgt voor het vasthouden van vocht in ons lichaam.
Dus ja, het is slecht voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kleine hoeveelheid suiker, zoals die in de natuur voorkomt, kan geen kwaad. De gemiddelde Nederlander consumeert momenteel 38 kg geraffineerde suiker per jaar, waarvan 85% verborgen zit in voedselproducten. Dit buiten de suikers die van nature in ons voedsel voorkomen.

Meer dan zeer matige hoeveelheden van met name geraffineerde suiker zijn bijzonder slecht voor de gezondheid omdat er een aantal mineralen uit verwijderd zijn die hoogstnoodzakelijk zijn voor een evenwichtige insuline- en glucosestofwisseling. Daardoor kun je insulineresistentie krijgen en daarvan hyperinsulinemie, de hoofdoorzaak van diabetes en overgewicht.

Het was al bekend dat overgewicht en een aantal vormen van kanker vaker samengaan maar hoogstwaarschijnlijk spelen insuline en (geraffineerde) koolhydraten, zoals suiker ook daarbij een grote rol. Eigenlijk was dat 80 jaar geleden al ontdekt door dr. Otto Warburg (1883-1970), een Duitse biochemicus. Recent onderzoek van de Universiteit van Arizona heeft zijn onderzoek bevestigd. Kankercellen bevatten tienmaal zoveel insulinereceptoren als gezonde cellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi antwoord! +
Het kan slecht zijn, als je bijvoorbeeld teveel suiker eet, maar dat is met alles zo.
Als het écht slecht moest zijn, word dat niet verkocht hoor.
Het heeft zo zen voor en nadelen zoals met vele producten.
Suiker bestaat uit glucose en fructose. Suiker behoort tot de groep van de koolhydraten. Koolhydraten zijn bouwstenen en ze geven energie aan ons lichaam. Suiker komt in een groot aantal planten, vruchten en groenten voor.Bijna alle suiker in ons land die wij gebruiken komt van suikerbieten. Die groeien namelijk erg goed in ons klimaat.
Nadelen:
Suiker heeft eigenlijk alleen maar nadelen voor het milieu. De suikergewassen worden bestreden met chemische stoffen, die slecht zijn voor het milieu, om de insecten te weren. Het is schadelijk voor de mens omdat je er dik van wordt en omdat je tanden ervan gaan rotten.
Voordelen
De suikerbron zal niet opgaan tenzij er geen goed land meer is om de suikerbiet op te verbouwen. Omdat suiker biologisch is, is het gewoon makkelijk door de natuur af te breken. Suiker heeft ook voordelen voor de mens. Het is goed voor het menselijk lichaam, tenminste, niet al te veel dan. Uit suiker halen we namelijk voor een groot deel onze energie.