Ik doe schoonmaakwerk in het ziekenhuis, heeft dit gevolgen?

Ik maak in het ziekenhuis schoon volgens de protocollen die zijn opgesteld om ons te beschermen maar toch komt het wel voor dat sommige mensen wat onder de leden hebben nadat ze al een tijdje in het ziekenhuis liggen of komen en dit eigenlijk een rede is om op een isolatiekamer te komen liggen. Ik maak elke dag veel wc's schoon en maak daarnaast ook bedden schoon. Is er een kans dat ik hier ziek van kan worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zou zeggen dat de kans om een ziekte op te lopen in een ziekenhuis tussen al die zieken mensen een stuk groter is.
Maar iedereen die daar ziek ligt, krijgt medische verzorging en medicijnen, of liggen in quarantaine
Je komt in contact met redelijk weinig mensen.
In de buitenwereld kom je veel meer mensen tegen zoals in het openbaar vervoer, drukke winkels, vergaderingen, scholen, collega's en overal raak je deurkrukken aan waar al duizenden mensen aan gezeten hebben, overal waar mensen zijn ,wordt gehoest, alles wat je aanpakt hebben andere al aan gezeten.
Groenten en fruit uit het buitenland, waar veel minder hygiëne is, komt ons land binnen, mogelijk vol ziekte kiemen,
We gaan op vakantie naar verre oorden, met vliegtuigen of boten, waar de meest akelige ziektes heersen en er een grote kans is op besmeting.
Zo te zien, zit je in het ziekenhuis nog betrekkelijk veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ergens kennis gebundeld zou moeten zijn over infecties dan is het wel in ziekenhuizen. Gezien recent nieuws loop je met een kropje sla meer risico dan in een ziekenhuis, zou je haast zeggen. :-) +1

Andere antwoorden (4)

Die kans is zeer klein. Verplegend personeel en artsen zouden dat risico toch ook lopen.
ronron1212
12 jaar geleden
Zolang je werkt volgens de protocollen (die zijn geschreven door deskundigen) is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de kans toch eerder beperkt is. Voornaamste probleem zal wellicht hepatitis zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je als gezond persoon aan de gangbare hygiëneregels en de protocollen houdt loop je in een ziekenhuis niet meer kans op besmetting dan daarbuiten. Bedenk dat de meeste patiënten hun ziekte buiten het ziekenhuis hebben opgelopen.

Uiteraard is het extra oppassen met afval dat bloed, pus en uitscheidingsproducten bevat maar dat moet je eigenlijk met alle afval omdat je nooit weet wat er allemaal in zit. Kom je veel met dergelijk specifiek ziekenhuisafval in aanraking dan kan het verstandig zijn om je tegen hepatitis B te laten vaccineren, als je dat al niet hebt laten doen.