lyme? (zie uitleg)

Ik had gister een teek. Hij was nog best wel klein, maar zat al wel op een rode bult(je). Volgens mij heb ik hem best wel goed verwijderd, ik zag niks dat was blijven zitten.

Maar nu de volgende dag kriebelt het nog veel en is het bultje nog niet weg. Ook zit er een rode vlek omheen (die zat er ook al) maar geen kringen, alleen een vlek.

Moet ik me laten controleren op lyme?

Alvast bedankt,
jajadingesdeluxe

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is logish dat hij een beetje rood is. Het is een wondje dat moet genezen. Het bultje gaat ook niet direct weg want dat gebeurd bij een gewoon wondje ook niet zomaar. Dat hij jeukt kan betekenen dat hij geneest. Als toch onzeker bent kan je voor de zekerheid naar de dokter, maar uit jou beschrijving denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk heb je hem niet goed verwijderd.
ronron1212
12 jaar geleden
Je kunt zo op basis van jouw beschrijving niet aangeven of het wel of niet een besmetting met Lyme is. Ik zou hier voor naar de huisarts gaan, alleen zal die ook willen weten hoe je je verder voelt, of je andere klachten hebt. Denk daar even goed over na als je morgen daarheen gaat, dan weet je tenminste wat je daar op kan antwoorden.
12 jaar geleden
Ik zou voor de zekerheid even naar de huisarts gaan! Kan nooit kwaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en naar de dokter gaan en je laten controleren. Je kan beter voor niks gaan dan je hele leven last blijven hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem gisteren pas verwijdert hebt lijkt het me te vroeg dat je nu al problemen hebt.

Na het verwijderen van de teek heb je meestal enige dagen wat last van jeuk op die plek en ook ontstaat er vaak een rood plekje.
Pas als de plek er over een week of anderhalf zo uitziet als onderstaande foto, dan zou ik me echt heel erg zorgen gaan maken.

bron: eigen ervaring
Mijn vader en ik zijn verwoede tekenverzamelaars. Hij heeft al meerdere malen een verkeerde getroffen, ik gelukkig nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie foto en zeer duidelijk. Echter, niet elke besmetting komt zo duidelijk tot uiting na een week. Wel een grote plus hiervoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reinier: Klopt de meeste besmettingen zien er zo uit, niet allemaal helaas. Probleem met tekenbeten is dat huisartsen hier in Nederland nog lang niet zo ver zijn op het gebied van vaststellen van Lyme als in Duitsland. http://www.tekenlyme.nl/200406/microbioloog-diagnose-ziekte-van-lyme-vaak-verkeerd-gesteld/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lang niet alle artsen weten inderdaad een lyme-teek (ik weet even geen andere woorden) beet te herkennen.
bij een vroegere docent van mij werd het niet herkend. ik zou als je je heel erge zorgen maakt even naar de dokter gaan.
maar dikke plus voor dit antwoord +
Als de angel van de teek er geheel en vooral recht uit is gehaald,zoals U het beschrijft in de extra info van deze vraag en deze verschijnselen ondervindt,zou U zeker een afspraak bij de huisarts moeten,maken. Hier in huis ,hebben wij een speciale teekpen,waarmee zo'n klusje vrij simpel is uit te voeren. De angel wordt er dan als het ware uitgezogen.U kunt mogelijk (te) weinig afweerstoffen hebben,waardoor het altijd belangrijk is om daar achter te komen en een huisarts zal hier niet vreemd van opkijken. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen !

Groet:Zoekertje