Waarom zijn zo veel mensen bang voor de radio signalen van gsm telefoons?

Als we schade zouden ondervinden van GSM- en microgolven, dan moeten we toch ook ziek worden van de radio- en televisiegolven overal om ons heen, of van het zichtbare licht waarin we leven!Men is ook bang voor de warmte onwikkeling in de hersenen, maar gaat wel uren in de hete zon bakken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik denk, omdat er nog erg weinig concreets bekend is van de invloed van straling op het menselijk lichaam.
Sommige mensen zijn bijv. gevoelig voor aardstraling, en slapen beter, als hun bed niet op een aardstraal staat.
Bij vliegend personeel wordt tegenwoordig bijgehouden, hoeveel straling zij per jaar oplopen op vooral de lange en hooggevlogen vluchten.

De mobieltjes zijn natuurlijk ook tamelijk recent, en ik denk, dat er niet van tevoren bedacht kon worden, hoe ongelooflijk veel en lang mensen mobiel zouden gaan bellen. Met de vaste telefoon belde je natuurlijk ook wel eens een uur achter elkaar, maar dat mensen echt urenlang blijven kletsen, in de trein, in de bus, tijdens het lopen van A naar B, in de supermarkt, en ga zo maar door, dat is niet of nauwelijks onderzocht. Omdat je de telefoon zo dicht bij je hersenen houdt, komt die straling natuurlijk bijna direkt je hersenen binnen, en dat dit hersenbeschadigingen of -veranderingen met zich mee kan brengen lijkt mij duidelijk.
Mensen die daar "bang" voor zijn, wisselen van luisterkant, of houden de telefoon zo ver mogelijk van hun hoofd/oor weg.
Zonder twijfel zullen we er de komende jaren meer over horen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die straling waaraan vliegend personeel blootstaat, is een heel ander soort straling dan de elektromagnetische straling van radio, TV en mobieltje. Het feit dat ze beide 'straling' heten, wordt gretig misbruikt door sommigen, om mensen angst aan te jagen en naar hun therapie te drijven.
Het is niet zozeer de straling zelf, maar de combinatie van gebruikte frequentie, vermogen en afstand tot de antenne die schadelijk zou kunnen zijn.

De antenne van je eigen mobieltje heeft een laag vermogen. De kans dat je daarmee ala magnetron een verbranding oploopt is heel klein. Ga je naast een KPN-antenne staan (of Vodofone/etc), dan is het vermogen veel groter.

Woon je vlak onder een antenne op de 8e verdieping, dan is het gevaar misschien groter dan wanneer je op de 1e verdieping woont.

Het is wel onderzocht, maar het is nog steeds niet duidelijk welke onderzoeksresultaten te vertrouwen zijn, en welke in de doofpot zijn verdwenen.

Ter vergelijk: in de jaren 50 werd ook lacherig gedaan over het risico van roken, en door velen nog steeds over het gebruik van alcohol. Dat is een reden dat sommige mensen wellicht heel sceptisch zijn, en misschien ook wel niet onterecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb begrepen dat in Amerika ook de industrie langzaam waarschuwingen doet uitgaan bij het gebruik van GSM's. Waarschijnlijk omdat duidelijk begint te worden dat het aantal mensen met tumoren in het hoofd aan het stijgen is. De tumoren blijken vaker aan die kant van het hoofd te zijn waarmee wordt gemobielt.
Dus wordt er aangeraden om vaak van kant te wisselen. En er wordt aangeraden te bellen bij voldoende bereik omdat n.l. bij onvoldoende bereik past het mobieltje zijn zendenergie aan. Ook wordt aangeraden gebruik te maken van Bluetooth omdat dit van andere frequenties gebruik maakt. De industrie gaat zich langzaam indekken.

Het lijkt een beetje op de sigaretten-industrie. Toen bekend werd dat roken toch niet zo sportief, zelfverzekerd en avontuurlijk was, maar gewoon ongezond is de filtersigaret uitgevonden, of de sigaret met minder nicotine of wat voor sigaretten dan ook.
We zijn er nu, nadat er gigantisch geld mee is verdiend, dan toch echt achter dat roken ongezond, verslavend is.

Ook in de mobiele telefonie gaan bedragen om die ik allang niet meer kan bevatten. De waarheid is door het grote geld al meerdere keren door de industrie achtergehouden, of verdraait voor eigen voordeel.

Dus niet alle straling is direct ongezond, maar de frequenties waarmee GSM's werken (ik geloof ook de DECt telefoons) zijn dat waarschijnlijk wel. Ik heb geen vertrouwen in de geruststellende praat vanuit de industrie of zogenaamde onpartijdige onderzoeken.

De geschiedenis van het grote geld leert mij anders:
Hoe meer geld eraan verdient wordt, des te meer kan ik ervan uit gaan dat ik niet de juiste informatie krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is allemaal onvoldoende onderzocht en wie weet, misschien worden we ook wel ziek van radio- en televisiegolven, op de lange duur.

Ik denk: we leven NU. Alles wat "te" is, is niet goed. Ik hoorde zelfs dat vitaminepillen schadelijk kunnen zijn.

Ik denk dat je je niet "te" ongerust moet maken over dit soort dingen. Want "te" veel piekeren en je "te"veel met dit soort dingen bezig houden maakt dat je "te"weinig tijd overhoudt voor het leven.

Ik wil daarmee niet ontkennen dat het misschien allemaal wel slecht voor ons (of voor sommigen van ons) is, maar van leven ga je dood.