Wat is nou duidelijk de risicogroep die ze bedoelen bij de mexicaanse griep?

Wie zijn de mensen die het eerst worden ingeënt enzo?
Bijvoorbeeld "Deskundigen hebben afgesproken de virusremmer alleen nog te geven aan risicogroepen. Het gaat daarbij om jonge kinderen, hoogzwangere vrouwen en mensen die al een ziekte onder de leden hebben. Ook personen zwaarder dan 200 kilo mogen het middel slikken. "

Lekker algemeen, mensen die al een ziekte onder de leden hebben. Hoe weet je of jij daaronder valt? Ik heb een auto-immuunziekte, en dat staat er niet specifiek bij, behalve diabetus. De GGD wist het niet, die zei dat ik met mijn arts moest overleggen...hoewel ik op advies van mijn arts (die het ook niet zeker wist) maar met de GGD contact had opgenomen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proef ik een onderliggende vraag bij jouw? Wil jij misschien niet weten of jij bij die risico groep hoort. En zo niet waarom jij dan niet als een van de eersten een middel mag krijgen en een ander wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een onderliggende vraag. Maar de vraag blijft: Wat is precies de risicogroep. Namelijk mensen die 'ziek' zijn is voor mij veel te vaag omschreven. Verkoudheid, chronisch ziek, kanker, HIV, enz....allemaal ziek.
"Onderliggende" vraag, is dus gelijk aan de gestelde vraag.

Het beste antwoord

In het bijgaande document wordt er nog eens specifiek ingegaan op patiënten van sarcoïdose en de mexicaanse griep.

Uiteraard is dit vrij specifiek en daardoor wellicht niet van toepassing op iedereen.

Uit het document blijkt echter wel dat naast zwangere vrouwen en een aantal andere voor de hand liggende groepen mensen er ook serieus rekening wordt gehouden met moeilijkheden met mensen die al last hebben van een andere ziekte, met name als die ziekte zelf het immuunsysteem aantast, als het een autoimmuunziekte is, als er medcijnen worden gebruikt die het immuunsysteem onderdrukken (zoals prednison) en nog een aantal andere dingen.

Voor mij als sarcoïdosepatiënt was het nieuws dat ik op die manier onder een risicogroep blijk te vallen, maar let wel, wellicht geldt dit weer niet of anders voor andere groepen mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De website www.rivm.nl bevat de meest actuele info.
Zo te lezen val jij onder een risicogroep:

"Mogelijk lopen ook zwangere vrouwen, kinderen jonger dan 2 jaar en mensen met immuunstoornissen een verhoogd risico op complicaties."
14 jaar geleden
ik heb gehoord dat kinderen en jonge volwassenen dan in de meerderheid zijn, en mensen van 50+ behoren (m.u.v. bep. ziekten) zijn minder vatbaar.