Hoe kan het dat papier aan je lippen blijft plakken als je het papier even op je lippen houdt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je lippen zijn vochtig papier bestaat uit droge vezels die snel vocht opnemen en zich zo als het ware 'vastplakken' aan je lippen.
Als je het papier natter maakt, plakt het gelijk een stuk minder, omdat de vezels dan verzadigd zijn (daarom ook eerst een papiertje nog eens nat maken voor je het van je lip haalt, anders kan het pijn doen omdat er een stukje vel van je lip meegaat).

Toegevoegd na 29 seconden:
Komma tussen 'vochtig' en ' papier' in de eerste zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit noem je adhesie. Staat een leuke uitleg over op Wikipedia. Kort samengevat is dit de aantrekkingskracht tussen twee verschillende molecuul typen.
Zo zie je bijvoorbeeld ook altijd een licht opstand randje aan de binnenkant van je glas water. Dit is hetzelfde effect.