Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heb ik natte oren na het slapen met slaapoordopjes?

Ik slaap soms met slaapoordopjes omdat mijn vriend snurkt. Maar als ik ze de volgende ochtend eruit haal voel ik nattigheid in mijn oren! Hoe komt dat en wat is dat? Is het te vermijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het oor is zelfreinigend. Het voert zelf zijn afvalstoffen af (daarom hoef je je oor ook niet vaak te wassen ofzo van binnen). Dit gaat grotendeels 'binnendoor', maar ook voor een deel via de opening van je oor (je gehoorgang). Op het moment dat je deze uitgang dichtstopt met een oordopje, kan het er niet uit en blijft het achter op het dopje. Dit dopje voelt de volgende ochtend dan vochtig en/of plakkerig aan. Dit is een mini-portie oorsmeer (vaak zo klein dat je het niet eens kan zien met het blote oog)

Daarnaast is het voor een deel ook inderdaad zoals hier boven genoemd voor een deel transpiratievocht dat ook via de gehoorgang naar buiten wil, maar er niet uit kan door het dopje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat dat gewoon zweet is. Dat je oor het warm heeft gehad omdat het dicht zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oordoppen blokkeren luchtcirculatie. Transpiratie verdampt dus niet, vandaar het vocht :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding