Kun je in het geval van een hartstilstand, een stekker gebruiken als defibrillator?

Stel je treft iemand aan met een hartstilstand, is het dan verstandig om te defibrilleren met een stekker?

Zoja, hoe en wat zijn de nadelen?
Zonee, waarom niet en waarin verschilt een stekker met een defibrillator?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Nee. Dat kan niet. Een defibrillator is niet zomaar iemand onder spanning zetten.

En als je dat niet weet, dan moet je zowieso ver uit de buurt blijven van die dingen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut niet! Dat is zelfs levensgevaarlijk! Een defibrilator is een zeer geavanceerd apparaat, dat op het juiste moment de juiste schok toedient. Als het zo simpel was als gewoon een stekker erop zetten zou men toch nooit een defibrilator hebben uitgevonden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, je kan niet zomaar een stekker gebruiken als defibrillator. Gebruik liever de tijd om hartmassage te geven en te beademen (30 maal indrukken en 2 maal beademen) Vraag een omstander om 112 te bellen met de mededeling dat er een reanimate plaatsvindt. Je kunt als je via de kinlift geen ademhaling meer waarneemt alvast beginnen met het bovenlichaam te ontbloten in afwachting van de ambulance welke een AED aan boord heeft. In jouw geval maak je het allen maar erger door de persoon in kwestie te elektrocuteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi uitgebreid antwoord !
Nee, dit is gevaarlijk en heeft alleen een averechts effect. In elk geval nooit positief. Uit de wandcontactdoos komt een 50 Hz spanning. Dat betekent dat de spanning 50x keer seconde van richting wisselt. Zo'n spanning veroorzaakt ventrikelfibrilleren (wordt gebruikt bij testen van ICD's na implantatie). De schok die een defibrillator geeft (AED) is bifasisch en verandert dus 1x van richting. Dit is wel effectief.
Bovendien is het oppervlakte waarop dit wordt toegediend met patches bedekt en dit beschermt tegen brandwonden.
Zoals al gezegd: begin bij afwezigheid van de ademhaling direct met reanimeren, dus afwisselend 30x masseren en 2x beademen (uiteraard nadat je eventuele luchtweg blokkerende voorwerpen uit de mond hebt verwijderd). Iemand die geen hartstilstand heeft zal beslist tegenspartelen en een goed kloppend hart krijg je daarmee echt niet in een gevaarlijke ritmestoornis.
Ga niet domweg op een AED zitten wachten, maar begin na het alarmeren (112 bellen/laten bellen) direct met reanimatie. Die borst bloot maken heeft het ambu-personeel zo voor elkaar, dus daar moet je geen tijd aan verspillen.
Hoe sneller reanimatie gestart wordt, hoe groter de kansen voor het slachtoffer zijn.
Ga dus vooral niet aan met MacGuyveren!!