Heeft het zin om alles te desinfecteren als een 'goede' microvezeldoek bijna 99% van de bacteriën verwijderd?

Vandaag in een gesprek met één van mijn leveranciers kwam de run op desinfectie middeltjes ter sprake. Maar heeft dit überhaupt zin als bekend is dat de 'goede' microvezeldoeken al zo'n 98,93% van de bacteriën weg nemen?

Dus waarom zou je voor die 1,07% van de bacteriën, waarvan het geen eens bekend is, of dat diet het griepvirus is. Nog een dure desinfectiemiddelen gebruiken?

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja...

Een griepvirus is 'airborn'. Dus deze verplaatst zich door de lucht. En naar mijn weten niet als een miniscuul klein lopend beestje over je bureau...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een overweging: een bacterie is veel groter dan een virus. De griep wordt veroorzaakt door een virus. Het zegt wat betreft bestrijding van de griep dus niet zoveel of een 'goede' microvezeldoek bijna 99% van de bacteriën verwijdert.

Geen enkel. In een omgeving die absoluut steriel moet zijn, zoals ene laboratorium of een operatiekamer is het natuurlijk essentieel, maar in een keuken is het volslagen nutteloos. Sterker nog ; het is gevaarlijk, want je doodt ook de normale bacteriën, die je nodig hebt om een gezonde weerstand op te bouwen en het risico op auto-immuunziektes en allergieën te minimaliseren. Ik heb zo'n donkergroen vermoeden dat de run op desinfecterende middeltjes wel eens te maken zou kunnen hebben met de nogal nutteloze paniek rondom de mexicaanse griep, en dat is natuurlijk dubbel nutteloos ; niet alleen verminder je langs die weg je broodnodige weerstand, maar daarnaast zijn bacteriedodende middelen ook totaal nutteloos voor het bestrijden van virussen ; ze gaan er niet dood van, en ze zitten ook niet op het aanrecht of het toilet of welke oppervlakte dan ook, ze zweven gewoon door de lucht. In vind het weer een typisch voorbeeld van onnodige paniekzaaierij (waar Big Pharma natuurlijk weer een leuk zakcentje mee bij elkaar gaat scharrelen) , met niet voorziene maar potentieel schadelijke gevolgen. Voor mens én milieu. Normaliter zou je zeggen 'baat het niet schaadt het niet', maar omdat dat helaas niet het geval is en bet zeker niet baat maar vermoedelijk wel schaadt, zou ik het iedereen afraden. Dat deed ik sowieso al, maar met het griepvirus in het achterhoofd zéker. Misschien zelfs wel dubbel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100