Heeft het zin om alles te desinfecteren als een 'goede' microvezeldoek bijna 99% van de bacteriën verwijderd?

Vandaag in een gesprek met één van mijn leveranciers kwam de run op desinfectie middeltjes ter sprake. Maar heeft dit überhaupt zin als bekend is dat de 'goede' microvezeldoeken al zo'n 98,93% van de bacteriën weg nemen?

Dus waarom zou je voor die 1,07% van de bacteriën, waarvan het geen eens bekend is, of dat diet het griepvirus is. Nog een dure desinfectiemiddelen gebruiken?

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja...

Een griepvirus is 'airborn'. Dus deze verplaatst zich door de lucht. En naar mijn weten niet als een miniscuul klein lopend beestje over je bureau...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 98,93% met twee decimalen achter de komma - dat suggereert een nauwkeurigheid die volgens mij niet bestaat. Overigens, het griepvirus verplaatst zich niet alleen door de lucht. Ook via deurklinken kan het zich verspreiden. Het overleeft daar weliswaar niet heel lang, maar bij een veelgebruikte deur wel lang genoeg om een ander te besmetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat er precies zo als vermeld in een onafhankelijk Duits onderzoeksinstituut. En over jouw voorbeeld van die deur heb ik het dus over. Want tegen de 'airborn' van het virus helpt geen enkel desinfectiemiddel...

Het beste antwoord

Een overweging: een bacterie is veel groter dan een virus. De griep wordt veroorzaakt door een virus. Het zegt wat betreft bestrijding van de griep dus niet zoveel of een 'goede' microvezeldoek bijna 99% van de bacteriën verwijdert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed, +1. Zo is het ook maar de vraag of een antibacteriële zeep wel iets uithaalt tegen een virus.
AWM
14 jaar geleden
En ik wil wel eens een objectief onderzoek zien naar de bacteriëndodende capaciteiten van die doekjes. Ik geloof er niets van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze echt 100 % van de bacteriën doden, zou ik ze niet eens in huis willen hebben. Oh, dat heb ik ook niet :lol:.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: Ik heb nergens het woord bacteriedodend gebruikt. Lees mijn vraag ff opnieuw S.V.P.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless heeft het op zich over 'verwijderen'. Natuurlijk zit je dan nog steeds met een microvezeldoekje vol bacteriën... Misschien zijn daar die desinfecterende middelen voor nodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het maar geen groene zeep is. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Je microvezeldoek spoel je uit. Want dat is het mooie aan microvezeldoeken. Ze nemen erg veel op en spoelen het er net zo gemakkelijk weer uit. Het is alleen zo jammer dat ze zo ongelooflijk fu**ing duur zijn... @Rota: Je zit wel mooi met die groene zeep opgescheept he:P

Andere antwoorden (1)

Geen enkel. In een omgeving die absoluut steriel moet zijn, zoals ene laboratorium of een operatiekamer is het natuurlijk essentieel, maar in een keuken is het volslagen nutteloos. Sterker nog ; het is gevaarlijk, want je doodt ook de normale bacteriën, die je nodig hebt om een gezonde weerstand op te bouwen en het risico op auto-immuunziektes en allergieën te minimaliseren.

Ik heb zo'n donkergroen vermoeden dat de run op desinfecterende middeltjes wel eens te maken zou kunnen hebben met de nogal nutteloze paniek rondom de mexicaanse griep, en dat is natuurlijk dubbel nutteloos ; niet alleen verminder je langs die weg je broodnodige weerstand, maar daarnaast zijn bacteriedodende middelen ook totaal nutteloos voor het bestrijden van virussen ; ze gaan er niet dood van, en ze zitten ook niet op het aanrecht of het toilet of welke oppervlakte dan ook, ze zweven gewoon door de lucht.

In vind het weer een typisch voorbeeld van onnodige paniekzaaierij (waar Big Pharma natuurlijk weer een leuk zakcentje mee bij elkaar gaat scharrelen) , met niet voorziene maar potentieel schadelijke gevolgen. Voor mens én milieu.

Normaliter zou je zeggen 'baat het niet schaadt het niet', maar omdat dat helaas niet het geval is en bet zeker niet baat maar vermoedelijk wel schaadt, zou ik het iedereen afraden. Dat deed ik sowieso al, maar met het griepvirus in het achterhoofd zéker. Misschien zelfs wel dubbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1,
maar mensen kopen liever een (vals) gevoel van veiligheid dan dat ze het beredeneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het er wel mee eens dat een desinfectiemiddel geen weerstand bied bij welk griepvirus dan ook. Dat helpt alleen bij bacterien. Waar ik wel moeite mee heb is met het antwoord van Marleen die zegt dat 'Big Pharma' er een leuk zakcentje mee verdient.
Zonder 'Big Pharma" was er geen Tamiflu en ook geen vaccin tegen deze griep. Tegen geen enkele griep of ziekte dan ook.
Natuurlijk wordt er in de pharmawereld veel geld verdiend maar er wordt ook veel onderzoek gedaan en dat moet ook betaald worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens. Maar verschillende vrij diepgravende onderzoekjes links en recht hebben bij mij de laatste jaren wel wat vraagtekens geplaatst bij de edele doelen van Big Pharma, en geloof me, die beerput stinkt erger dan we willen weten. De WHO is bijna nog erger. Sindsdien ben ik er wellicht wel erg op gespitst, en moet oppassen niet te veel te gaan complotdenken (zoals in het geval van de injectie tegen baarmoederhalskanker), maar de Volksgezondheid is bij lange na niet altijd prioriteit nummer 1, dat mag je gerust van me aannemen. Hoeft niet natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens Tamiflu is geen geneesmiddel maar een middel dat de verschijnselen enigszins kan onderdrukken en niet gratis, en het vaccin hoeft absoluut niet op deze schaal te worden ingezet tegen een normale griep, dat versnélt eerder de kans op mutaties. Maar reken maar dat het heel wat onnodig gebruikt, gespoten, geslikt en verkocht gaat worden.