Hoeveel medische fouten?

Hoeveel medische fouten werden er gemaakt, in 2010, 2009 en 2008 en hoeveel mensen stierven daardoor?

Toegevoegd na 6 minuten:
p.s. Hoe meer jaartallen en informatie, hoe beter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Off Topic bedoel je :D
En bedankt

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat daar statistieken over bestaan.
Maar feit is dat ze te vaak voorkomen. Exacte ramingen zijn moeilijk te vinden, omdat de medische industrie een complexe bedrijfstak is.
Veel fouten kunnen voorbijgaan zonder dat ze gemeld worden enz...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is onmogelijk een juist antwoord op te geven. Zeker niet per jaar. Overal lees je vage cijfers.

Een kant van het probleem is het gebrek aan onderzoek naar medische missers in Nederland. Meestal worden de cijfers van de Verenigde Staten 'vertaald' naar Nederland: de verhouding (van het aantal goed behandelde patiënten en het aantal waarbij fouten zijn gemaakt) wordt omgezet naar Nederland. Die cijfers zijn onbetrouwbaar, en daardoor blijft het echte aantal fouten in Nederland vaag.

Over medische fouten in België bestaan geen officiële statistieken. Men weet niet wat er waar fout gaat, hoe vaak en in welke omstandigheden, om de heel eenvoudige reden dat er nog geen systematisch onderzoek werd gedaan.