Wat heb ik? En hoe gaat dit weg?

Ik ben een jongen van 12 en mijn Nederlands is heel goed. Ik sta gemiddeld een 8,1. Maar als ik praat dan zeg ik allemaal onzin dingen (niet altijd, soms). Bijvoorbeeld: Ik ben tellurgesteld. Of: Ik fiets over road. Of: ik had geloopt. En dan weet ik achteraf zelf dat het fout is.
En soms stotter ik ook wel.

Het is als ik tegen mensen praat behalve mijn ouders en 2 vrienden. Ik vind het heel erg irritant. Ik ben niet verlegen dus daar ligt het niet echt aan. Hoe stopt dit?

Bedankt alvast!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe je ervan af komt, maar ik wilde wel even laten weten dat je niet de enige bent.
Ik heb er ook last van, en vind het ook heel vervelend. Bij mij komt het omdat ik denk in het Engels en dan bijvoorbeeld Engelse spreekwoorden naar het Nederlands vertaal en dan zeg ik iets dat in het Nederlands niet klopt, maar in het Engels wel.
Ik heb het tegen iedereen en er is niemand die het erg of irritant vindt, dus ik zou je niet te druk maken.
(Iets wat bijvoorbeeld vaak fout gaat. Dan zeg ik: "niet in de verkeerde weg" van "not in the wrong way". Maar ik bedoel dat: "niet op de verkeerde manier" Heel stom..)
succes in elk geval :)

Het beste antwoord

Je kan proberen langzamer te praten. Als je naar een nieuwslezer/nieuwslezeres luistert (serieus nieuws, dus RTL nieuws, niet iets van RTL Boulevard ofzo), die praten vaak op een serieuze toon met een matige snelheid.

Op die snelheid praten heeft enorm veel voordelen, maar voor jouw zal uitblinken: meer concentratie leggen op wat je zegt, jezelf meer bedenktijd geven over hoe je je stem 'bestuurt' (doordat je langzamer de klanken vormt). Een aantal nevenvoordelen: Mensen kunnen je woorden beter onderscheiden, mensen vinden het over het algemeen prettig als er niet gehaast tegen ze wordt gepraat, of te langzaam, dit wekt extra vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vaak word je beïnvloed door anderen waar je mee omgaat en neem je gewoontes over. Het is in ieder geval goed dat jij er bewust van bent en probeer jezelf ook te corrigeren als jij bemerkt dat jij jezelf verspreekt. Maak hier een gewoonte van, op gegeven moment gaat het vanzelfsprekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een beeje angst om fouten te maken zal er wel bij zitten. Verder neem je vaak de spreektaal van je omgeving over,en dan kan het dat je tellurgesteld zegt. Ook kun je als je schrijft langer denken en het nog eens teruglezen voor je het inlevert of opstuurt.
Niet te druk proberen te maken, (makkelijker gezegd dan gedaan) en niet bang zijn om fouten te maken of te stotteren, Hoe banger je jezelf maakt (ook onbewust) hoe mer kans op stotteren of versprekingen
succes
anneliez
12 jaar geleden
Het gebeurt mij ook heel vaak! Misschien moet je gewoon thuis ook heel veel praten. En als je een fout maakt steeds verbeteren. Je bent niet de enige met deze probleem hoor, maar hopelijk gaat het wel snel weg! Success!