Nee, dat hoeft niet, zelfs geen Tamiflu.

Het preventief voorschrijven van oseltamivir (Tamiflu®) aan reizigers wordt niet geadviseerd.
In Mexico en de Verenigde Staten is nog steeds - en ook op uitgebreide schaal - transmissie is van Nieuwe Influenza A (H1N1). Reizigers die terugkeren uit deze landen en binnen 7 dagen na terugkeer koorts (> 380C) en luchtwegklachten ontwikkelen, wordt geadviseerd contact op te nemen met hun huisarts.

Advies voor terugkerende reizigers uit Mexico en de VS met griepverschijnselen: voor relevante informatie, zie: http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/index.jsp (deze site biedt de meest recente informatie)

Toegevoegd na 20 minuten:
Aanvulling:

Volgens mij *kun* je nog niet eens laten vaccineren.
Zie dit bericht van vandaag:

Novartis test H1N1-vaccin op mensen
4 augustus 2009, 20:09 | ANP

LONDEN (ANP) - Farmaceutisch bedrijf Novartis is begonnen met het testen van zijn H1N1-vaccin op mensen. Concurrent Sanofi-Aventis wil binnen enkele dagen beginnen. Dat maakten de firma's dinsdag bekend.

De derde grote producent van vaccins, GlaxoSmithKline, begint later deze maand met zijn eerste klinische studies.

Het is de bedoeling dat volgende maand de eerste massale vaccinaties tegen de Mexicaanse griep kunnen worden uitgevoerd om verdere verspreiding van de ziekte tegen te gaan.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, dan is alles steriel bij die temperatuur :))

Andere antwoorden (4)

Niks moet en het kan niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het even met m'n huisarts bespreken. De griep is tenslotte dáár begonnen, en al horen we niet meer veel over Mexico nu de ziekte ook in Nederland is, er zullen daar ook nog wel ziektegevallen zijn.
Bovendien hangt het er waarschijnlijk ook nog van af, of je naar Mexico-Stad gaat, of naar een stad aan de kust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, althans, tegen buiktyfus, difterie,tetanus, polio, hepatitis A en vergeet ook de malariaprofylaxe niet. Je tegen Mexicaanse griep laten vaccineren is geheel vrijwillig, maar zeker niet strikt noodzakelijk. De kans dat je het krijgt is natuurlijk aanwezig, maar dat is-ie in Nederland ook en nogmaals, het is géén ernstige griep of dodelijke ziekte. Als je in staat bent een reis naar Mexico te ondernemen, ben je vermoedelijk ook wel gezond genoeg om een griepje te doorstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom al die minnetjes? Dit is een antwoord dat geheel klop. De vraagsteller wil weten of er gevaccineerd moet worden. Er staat niet specifiek bij of ze mexicaanse griep bedoeld.
+1 van mij Marleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien van mensen die coute que coute willen blijven geloven dat de mexicaanse griep Volksvijand nummer één is ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb alleen de vraag zelf beantwoord en zie de kernwoorden mexicaanse griep nu pas (daar ging ik op in door de andere antwoorden). En op de vraag zelf is het antwoord 100 % ja ; je moet je 'normale' tropenprikken halen.
Er is (nog) geen vaccin tegen de Mexicaanse griep.
Let wel goed op dat je weet wat de symptomen zijn.

Via de GGD moet je je wel laten vaccineren voor andere ziektes.

Vie sites als http://mexicaanse-griep.startpagina.nl kan je tamiflu bestellen: dat help (deels) alleen als je al ziek bent.
In Nederland schrijft de dokter dat voor, ik weet niet hoe dat in Mexico gaat en of daar voldoende voorraad is.