Hoe kunnen er hersens in je hoofd komen

Wand als je geboren word hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Die zitten er al in als je geboren word en ontwikkelen zich al ruim voordat je geboren word in je schedel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geboren word ben je aan het begin eigenlijk een heel klein mens je kan zeggen dat je hersenen dan bog eeb stipje is die steeds groter word waar de schedel overheen groeit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zitten er al, terwijl je hoofd/schedel groeit, groeien je hersen langzaam mee. Totdat je uitgegroeid bent zeg maar.

Maar niemand die het voor je erinstop :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het begint tijdens de ontwikkeling van het embryo. Voor als je het nog niet weet: een embryo is de beginfase van een ongeboren baby, in de buik dus nog, en dan nog maar de eerste paar weken of maanden, hangt er vanaf wat je precies als grens neemt. (Daarna heet het een "foetus", spreek uit: feutus.) Anyway, tijdens de ontwikkeling van het embryo ontstaan er verschillende groepen zeer basale cellen. Dat zijn stamcellen. De verschillende groepen stamcellen kan uitgroeien tot verschillende soorten weefsel waaruit later verschillende soorten organen of weefsel kunnen ontstaan. Een van de groepen ontwikkelt zich tot zenuwstelsel. Je hersenen zijn in feite een hele grote klont zenuwen dus die komen daarvandaan.

Hoe, in welke volgorde en met welke snelheid dit allemaal gebeurt en hoe het er daarna ongeveer uit komt te zien (in de zin van daar zitten de benen, daar zit de maag, daar zitten de hersenen en daar zitten de spieren etc. etc. etc.) wordt bepaald door het DNA dat is ontstaan bij de bevruchting van een spermacel (van de vader) op een eicel
(van de moeder). Zowel de spermacel als de eicel hadden een soort doormidden gehakt DNA-molekuul bij zich (dat heet RNA) en die twee RNA stukjes kwamen bij elkaar tijdens de bevruchting. Ook al zijn het maar een paar kleine molekuultjes die daar samenwerken (en dat kun je niet eens met een goede normale microscoop zien zo klein is het), toch is dat een zeer ingewikkeld scheikundig proces waarbij veel piepkleine willekeurige effectjes kunnen plaatsvinden. Daarom lijken kinderen soms wat minder, soms wat meer maar vrijwel altijd een beetje op hun ouders.

Maar wat op die manier in alle bevruchtingen aan informatie meekomt over hoe het lichaam(pje) in elkaar gezet moet worden, dus hoe moeten alle onderdelen gemaakt worden zeg maar, is zo belangrijk dat het goed en duidelijk staat opgeslagen in al het DNA/RNA dat mensen produceren. Maar ook dat gaat niet altijd goed! Heb je wel eens iemand gezien die bijvoorbeeld vier vingers had, of een heel klein armpje, of een raar krom been of zo? Bij die mensen is DAT dus een beetje misgegaan en zijn niet alle onderdelen op de goede plaats of manier gegroeid! Maar bij bijna alle mensen lukt dat basale werk prima en zit alles waar het moet zitten en doet alles ongeveer wat het moet doen.

Deel van die informatie is ook waar je hersenen zitten en hoe ze werken.

Ik hoop dat dit een en ander verheldert voor je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heheh, kun je nog niet :) Even niveau 2 worden. Maar wel bedankt hoor! ;)