Maakt de overheid ons bang qua mexicaanse griep. of moeten we wel degelijk bang zijn?

maken we ons te druk of nog niet druk genoeg ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat je het geheel niet moet onderschatten, want deze griep variant kan nog veranderen, en er is nog geen middel tegen deze griep, alleen een onderdrukker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De overheid doet dat helemaal niet. Ze zeggen namelijk helemaal niks. Vandaag kwam er forse kritiek los dat er nog geen voorlichtingscampagnes zijn gelanceerd, zoals in Engeland.
14 jaar geleden
het is gewoon een griepvariant, iets agressiever maar er sterven elk jaar mensen aan verschillende griepsoorten toch? ik heb nog steeds geen mensen op straat met mondkapjes gezien, dus andere mensen blijven rustig, dus ik ook. mischien is er niet veel verschil met de gewone griep? niet dat ik die graag heb, maar ik heb het toch elk jaar minstens 1x. we wachten maar af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen goede reden om bang te zijn voor de mexicaanse griep, om de volgende redenen:

+ Het virus is gevoelig voor de virusremmer tamiflu, waarvan de nederlandse overheid een grote voorraad heeft.
+ Bij gewone griep sterven vooral ouderen, maar die blijken grotendeels immmun omdat een soortgelijk virus tot 1957 rondwaarde.
+ Waarschijnlijk is er al een vaccin klaar voor de wintergriep aanbreekt, dat uitgedeeld kan worden aan risicogroepen.
+ Er sterven jaarlijks ongeveer duizend mensen aan de 'gewone' griep. Er is dus geen reden om bij een paar doden in paniek te raken. Het virus is ook niet heel dodelijk: Het heeft tot nu toe veel mensen besmet (517 in Nederland), maar weinig slachtoffers gemaakt (0 tot nu toe in Nederland.
+ De mexicaanse griep wordt soms vergeleken met de spaanse griep, waarbij miljoenen doden vielen, maar dat is niet terecht: Onze gezondheidszorg is nu veel beter. Toentertijd hadden ze bijvoorbeeld niet de beschikking over antibiotica, die 95% van de doden bij griep kan voorkomen (mensen sterven vaak niet aan de griep maar aan bijkomde complicaties zoals een bacteriele infectie.)

Kortom, er is geen reden om bang te zijn, maar de overheid wil graag dat mensen goed voorgelicht worden om de ziekte effectief te kunnen bestrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perfect antwoord!
Het Nederlandse Kabinet is zoals gebruikelijk heel erg betuttelend. En dit is niet zo erg als ze er daarnaast gewoon info geven over wat er nu precies gaande is...

Door geen informatie los te laten ontstaat er verschrikkelijk veel speculatie onder de bevolking. En hierdoor zijn er meer vragen dan dat de overheid überhaupt ooit zou kunnen beantwoorden. Want wat weten we op dit moment zeker? Alleen maar dat het een gemuteert griepvirus is en dat er mensen aan dood gaan. Formeel weten we dus niet dat de Mexicaanse Griep tot op heden net zo reageerd als een gewoon griepvirus. Vermoeden we dat er 2/3 van de bevolking besmet zal worden. En dat van de 2/3 de helft echt ziek zal worden...

Maar wellicht is het net zo erg als de Spaanse Griep in 1918-1919 en overleiden er tussen de 40 en 100 miljoen mensen. Maar de 2 andere pandemiën hebben in 1957 en 1968 geen ander effect gehad dan een normaal griepvirus...

Alleen het "wat niet weet, wat niet deert" principe, waarmee onze regering te werk gaat is ergens schandalig. Mensen die indirect voor de overheid werken mogen niets zeggen. Behalve het feit dat er genoeg 'Tamiflu' op voorraad is voor de bevolking en dat er 34 miljoen vaccins zijn besteld. Ziekenhuizen moeten draaiboeken klaar hebben liggen voor het geval dat (...) Voor het geval dat wat? En er word vaag iets losgelaten over het feit dat al die 'Tamiflu' en vaccins ergens veilig in een bunker liggen opgeslagen. Ik weet dat er in Valkenburg een oude 'NATO Communication Basis' bunker is. Voor het geval dat de Russen met de atoom-oorlog begonnen. Maar waarom opslag in het mooie Limburg als de eerste 250.000 mensen die het vaccin krijgen in Den Haag zitten...

Een hoop speculaties dus. Waarvan ik het wel normaal zou vinden als de regering eens open kaart ging spelen over dit virus. Behalven te zeggen dat de eerste lading vaccins in September arriveren en dat er dan een campagne word opgezet m.b.t. het vacinatieprogramma...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, de overheid maakt ons niet bang voor de Mexicaanse griep, en dat hoeft dus ook niet, want het is geen ernstige griep. De verschijnselen van de Mexicaanse griep zijn niet anders dan die vaneen normale griep, en hoeven geen probleem te zijn voor een normaal gezond persoon. Zoals de normale griep dat altijd WEL is voor mensen met ernstige gezondheidsproblemen en risico's. DIE moeten voor de MExicaanse griep net zo bang zijn (en dezelfde voorzorgsmaatregelen nemen) als bij de normale jaarlijkse griepgolf.

Het gevaar van de Mexicaanse griep zit hem primair in het feit dat hij wat besmettelijker is (meer mensen zullen het krijgen, omdat het een relatief nieuwe vorm is waar weinig mensen weerstand tegen hebben), en veel zieken in een land is economisch altijd een probleem. Tel daarbij op het probleem van al die mensen die NIET ziek zijn maar zich surfend op de griepgolf WEL een paar dagen of zelfs weken (ja, ze zijn er en ik ken ze helaas ook) 'plausibel' ziek zullen melden, en de ramp is compleet. Maar dood ga je er niet van. Niet specifiek van deze griep OMDAT het de Mexicaanse griep is, maar gewoon omdat griep voor gezonde mensen vervelend maar niet levensbedreigend is.

Voor zover ik tot nu toe van artsen en virologen en epidemiologen heb begrepen (en dat zijn de mensen die het kunnen weten, in mijn opinie, niet de overheid) is er geen reden tot overdreven ongerustheid. De kans alleen dat je dit jaar de dans ontspringt (ik heb bijvoorbeeld nog nooit echte griep gehad, zeker weten) is iets kleiner dan andere jaren. Maar nog steeds zullen uiteindelijk de meeste mensen niet ziek worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je voor jezelf niet zo bang hoeft te zijn. Niet iedereen zal die griep krijgen en als je het krijgt, so what, het schijnt zo iets te zijn als een normaal griepje.

De overheid heeft er echter alle belang bij om deze pandemie te overdrijven want als er teveel mensen ziek zijn loopt dalijk de hele economie vast. Ik denk dat dat voornamelijk de reden is van de ophef die er over wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou we hebben het antwoord: een Nederlandse jongen van 17 is overleden. laten ze nou maar opschieten met dat vaccin!