Koortslip, zo besmettelijk? Via handcontact? Help aub :(

een vriendinnetje van mij heeft een koortlip, vandaag zat ik naast haar en zag ik dat ze eraan zat, heel eventjes maar om te voelen ofzo, vrijwel een minuutje daarna (als het niet korter is) raakte ze mijn handen aan, we gingen samen het examen in dus wilde we elkaar even sterkte wensen en dat deden we doormiddel van een soort handdruk ofzo. Onder het examen heb ik daarna, door de stress, ook nog aan mijn mond lopen zitten enz, ik ben zo bang dat ik nu ook een koortslip op heb gelopen?? Kan dit hierdoor...? Ik heb pas sinds 1 maandje een vriend en zou het niet tof vinden als ik nu al een koortslip heb en hem dus niet eens meer een kus kan geven :(

Toegevoegd na 7 minuten:
of hij daadwerkelijk open was weet ik niet, ik heb er niet heel veel verstand van, er zaten 2 blaasjes op haar lippen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (6)

KLeine kans.
Eerst moet de koortslip open zijn, dan moeten die bacteriën een minuut op de hand zitten en daarna moeten ze naar jouw hand en dan moeten ze weer wachten en dan pas raak jij jouw lip aan. Kleine kans
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een koortslip is heel besmettelijk, via handcontact zou het eventueel al moeten. Wel is het bij jou vanaf de mond, naar handen - naar jou handen, en toen weer naar jou mond gegaan. Dit zijn wel wat omwegen, maar ik durf niks uit te sluiten dus net als hierboven zeg ik dat er een kleine kans is. Groter is misschien de kans dat je het virus al binnen hebt, dat hebben namelijk 8/9 van de 10 mensen. Bij niet alle mensen komt het virus in uiting tot een koortslip dus wie weet heb je geluk. Ik denk dat het allemaal wel los zou lopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een koortslip is heel besmettelijk, dat wel, maar het virus kan maar heel kort overleven als het niet op de plek zit waar het hoort (dus de lip). De kans is heel erg klein dat je het krijgt, maar blijft altijd aanwezig. Ook als iemand met een koortslip uit een glas drinkt en jij drinkt vervolgens uit het glas, blijft de mogelijkheid dat je het krijgt, maar het virus zelf is zwak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja een koortslip is besmettelijk, maar het virus heeft vloeistof nodig om te overleven.
denk aan spuug, een glas delen, bloed.

Van hand op hand is de kans minimaal, dus wees maar gerust.
Je hebt geen koortslip van haar gekregen. maar wel uitkijken dat je vriendje er geen heeft want anders krijg je het van hem ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja herpes is heel besmettelijk.

Besmetting vindt voornamelijk plaats door direct contact met het virus. Besmetting is mogelijk via rechtstreeks huid- of slijmvliescontact (zoenen, seksueel contact), maar soms ook via bepaalde gebruiksvoorwerpen.

Ook door aanraking met de vingers van de herpesuitslag (koortsblaasjes, herpeszweertjes of met korstjes bedekte ingedroogde blaasjes) kan het virus worden overgebracht.

Door het handcontact met je vriendin kàn er een besmetting plaats hebben gehad. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Als je voldoende weerstand hebt is het heel goed mogelijk dat je geen koortslip gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor zover ik weet kan het virus niet overleven in de 'buitenlucht' en als het dan op jou handen zit en jij zit 5 minuten daarna of zelfs langer aan jou mond, er geen grote kans dat je het virus krijgt. Als dat wel zo zou zijn, zouden veel meer mensen met een koortslip rond moeten lopen ja toch? er zijn dan wel veel mensen met een koortslip, maar dan zou het bijvoorbeeld ook op deurklinken en toiletkranen moeten zitten, dan zou je het zelf daar al van kunnen krijgen en volgens mij werkt het zo niet. Geen grote kans dus!