Wat is er met mijn oor(smeer)?

Vandeweek ivm jeuk hard in m'n oren zitten wrijven en wroeten en toen kwam er wat oorsmeer los. Oren was ik iedere ochtend en droog met een wattenstaafje.

Nu heb ik echter dat, als er druk op komt, bijv. gapen en slikken, lijkt het alsof ik oorsmeer hoor kraken. Kan het niet echt goed omschrijven... Net alsof er water in je oor zit..

Moet ik mijn oren een keer laten uitspuiten of kan ik hier zelf iets voor doen? Het doet geen pijn maar soms een beetje vervelend omdat je het steeds hoort!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Misschien drukt er een stukje oorsmeer tegen je trommelvlies. Je kunt eerst zelf proberen het te verhelpen met Audispray. lukt dat niet, dan naar de huisarts!
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Audispray werkt vaak prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben altijd een beetje huiverig geweest tegenover Audispray, omdat ik niet echt weet wat het is, kun je dat misschien uitleggen? Is het een soort zalf of toch een soort waterachtige spray?
bamibal
12 jaar geleden
Het is eigenlijk niets meer dan zeewater.
http://www.audispray.com/nl/comment-ca-marche-histoire-du-produit.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, nog ´groen´ ook! Ik ga het maar gewoon proberen en stoppen met de wattenstaafje! Thx voor de info!
Kimath
12 jaar geleden
Fijn spul, gebruik ik ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O dus je moet het niet iedere dag gebruiken? :-P

Andere antwoorden (9)

Voor zover ik weet kan je het niet meer laten uitspuiten.
tenminste, mijn dokter is daar sinds kort mee gestopt.

Als ik jou was zou ik iig stoppen met die wattenstaafjes!
dat is ontzettend slecht en al helemaal elke dag.
Stel je voor dat je een keer uitschiet, dan heb je al helemaal een probleem.

Ik raad je aan om gewoon nog even te wachten.
Als het maar niet ophoud of het word steeds erger, kan je alsnog even de dokter informeren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt dan aan jou huisarts ;-) Het wordt nog gewoon gedaan bij de meeste huisartspraktijken. Meestal door de doktersassistent. Weet jij waarom je huisarts is gestopt? (vind ik dan weer interessant, haha :P)
Gewoon even een afspraak maken bij de huisartspraktijk.
De assistente kijkt even of er vuil in je oren zit, en zoja, spuit ze dat er met een beetje warm water weer uit.
Doet geen pijn, en binnen 10 minuten loop je weer op straat.

Nooit met wattenstaafjes in je oren gaan rommelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou even langs de huisarts gaan. Die kan zo bepalen of je oren uitgespoten moeten worden. Dan weet je het maar zeker. Ik zou niet zelf gaan dokteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dezelfde klacht.
mijn huisarts adviseerde me eerst een week neusdruppels te gebruiken, daarna kon ik langs komen om m'n oor uit te laten spuiten.
aan de neusdruppels dus, maar niet langer dan een week, anders kan je vervelende effecten krijgen zoals geirriteerde en opgezwollen slijnvliezen in je neus.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip dus plusje van mij :)
Alleen werken neusdruppels alleen als het probleem daadwerkelijk in de Buis van Eustachius zit (die verbind je oor met je neus). De kans is heel groot dat het probleem daar zit bij de vraagsteller, maar zonder onderzoek kan dit nooit met zekerheid worden vastgesteld ;-)
STOP MET WATTENSTAAFJES!

Dit kan echt heel schadelijk voor het oor zijn.

Dat je nu het gevoel hebt dat de oorsmeer heel diep zit komt waarschijnlijk door dat je het per ongeluk naar binnen hebt geduwt. Dit kan gebeurd zijn tijdens het met je vinger er in wroeten, maar ook tijdens dat je een wattenstaafje in je oor deed. Met wattenstaafjes lijkt het of je de troep er uit haalt, maar er blijft minstens zoveel troep achter, die door het gewroet met het staafje naar binnen schiet. Je kan met een wattenstaafje allerlei onderdelen in je oor beschadigen, en er zelfs slechthorend van worden, en daarvoor hoef je echt niet hardhandig met het staafje om te gaan. Dit gaat veel sneller dan je denkt.

Je kunt hier het beste mee naar de huisarts, die zal eerst even in je oor kijken of het inderdaad oorsmeer is voor de zekerheid en je dan een briefje geven om ze uit te laten spuiten door de assistent, of dit ter plekke zelf doen (verschilt per huisartsenpraktijk, wie dit doet). Bij het uitspuiten gebruiken ze een grote spuit gevuld met warm water, en daarmee spuiten ze het warme water in je oor met veel druk. Je voelt een beetje een raar gevoel, net als wanneer je je hoofd schuin houdt onder de douche en de straal in je oor loopt maar dan harder, maar het doet absoluut geen zeer!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat altijd wel helpt is een beetje olijf olie of andere olie in je oor druppelen voor het slapen gaan en het oorsmeer dat vast zit komt er dan gewoon zelf weer uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is dat je nu naar de huisarts gaat om je oor te laten nakijken. Dan weet je precies wat er aan de hand is, en wat je eraan kan doen.
Ik lees dat je iedere ochtend je oren met een wattenstaafje droogt. Ik heb vroeger gehoord van de KNO arts dat je niet elke dag je oren hoeft schoon te maken. Je oorsmeer heeft een functie. Enkel het buitenste gedeelte dat je kan zien even zuiver maken als het nodig is, is voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet niet iedere dag met een wattenstaaf in je oren gaan zitten want met de wattendstaaf duw je het oorsmeer weg , het beste is het even aan je huisarts te laten zien en dan kan hij kijken of het nodig is om je oren uit te laten spuiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste is ,wanneer je het nodig vindt om bij je huis arts je oren uitspuiten ,wel even een paar dagen van te voren druppelen met sla olie of iets anders .