Ik heb kikkervisjes gevangen. Sommige hebben al pootjes. Hoe kan ik ze het beste verzorgen? (Zie de beschrijving)

Ik heb zojuist kikkervisjes gevangen, het zijn er 6 en 3 daarvan hebben al pootjes. Nu heb ik ze in een plastic bak gedaan met het zelfde water als het water waar ze van te voren ook al in zwom, en ik heb er van dat doorzichtige folie over gedaan met veel kleine gaten, en zo'n zuurstof plantje uit een vijver. Hoe kan ik ze verder het beste verzorgen? En hoelang kan het duren tot het kikkertjes worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
MissBiggie
12 jaar geleden
Zet es gauw terug in de sloot waar je gevangen hebt !! Kikkervisjes ( en kikkers ) zijn GEEN huisdieren !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt prima een paar in huis hebben.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Je kunt ze beter in de natuur laten! Meer overlevingskansen. Als je kikkervisjes in een bak houdt moeten ze ook een steen oid hebben waarop ze kunnen uitrusten. Als de kieuwen verdwijnen en ze pootjes hebben weet je dat ze nu alleen nog ademen via hun longen. Geef je ze geen rustplaatsje dan zullen ze verdrinken! Ze kunnen immers niet eindelooslang zwemmen (vermoeid!). Goed voedsel vindt een kikkervisje het beste in de sloot waar je hem gevonden hebt. Als je ze thuis houdt hebben ze slechte overlevingskansen.
Wil je dat??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat wist ik, zie mijn antwoord.

Het beste antwoord

Uiteraard is de beste oplossing voor de visjes terug de natuur in. Van de hele klomp dril die gelegd wordt, halen uiteindelijk maar 3 of 4 dieren het volwassen stadium. Zelfs groene kikkers eten de kleine bruine kikkertjes als ze aan land gaan, afgezien van alle andere natuurlijke vijanden die ze onderweg nog tegen komen.
Kikkervisjes eten vooral algen die ze van de stengels van waterplanten schrapen met hun tandjes, een oplossing zou zijn zorgen voor aanvoer van vers materiaal, ik bedoel daarmee uit de vijver of de sloot (half vergaan materiaal zit ook vol met algen), wat ook nog kan is drijvend visvoer, vlokken, op het oppervlak te strooien, dat eten ze ook en wat ook nog kan is tubifex of tartaar.
Het nadeel daarvan is dat je veel ontlasting krijgt en dus het water zal moeten verschonen op een geven moment wordt dat vies en vooral bij warm weer. Maar zoals ik al eerder aangaf de natuur is waar ze thuis horen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het wegnemen van kikkerdril is verboden bij de flora en faunawet, artikel 11.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn alle kikkers beschermde diersoorten?

Andere antwoorden (4)

Heb ik vroeger ook nog gedaan ;-)

Uit ervaring heb ik geleerd om er niet teveel te houden.

Een grote bak met water en een eiland in maken om op het droge te kunnen.

meer info op onderstaande link ;-)

http://www.waterwereld.nu/kikkervisjes.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer ze nu pootjes krijgen moet je zorgen dat voordat ze ook achter pootjes krijgen op het droge kunnen komen.
Ik heb vroeger ook heel vaak kikkerdril tot kleine kikkertjes thuis in een plastic bak gehad. Altijd zonder problemen. Ze kregen het water uit dezelfde sloot en ook waterplantjes uit dezelfde sloot. Dit eten ze. Pas op dat je geen rovers zoals de geelgerande watertor of larve van de libelle meeneemt want dan is het snel gebeurt met de kikkervisjes. Zet de kikkertjes weer uit in de sloot waar je ze als kikkerdril vandaan hebt zodra de staartjes weg gaan.
Succes.

Toegevoegd na 12 uur:
"voordat ze ook achterpootjes krijgen" moet zijn;
voordat ze ook voor pootjes krijgen.

Het kikkervisje krijgt na een tijd eerst achterpootjes, dan voorpootjes. Het zijn nu nog palteneters. Als laatste krijgt het een kortere darm en vervangen longen zijn kieuwen. Ook verdwijnt zijn staart. Dan is het plantetertje een vleesetertje geworden. Nu kun je beginnen met voedsel voor bijvoorbeeld goudvissen bij te voeren. Het kikkertje moet nu steeds naar het wateroppervlak om adem te halen, omdat hij geen kieuwen meer heeft om onder water te ademen. Kort erna trekt de kikker naar land. Voordat het dus zover is moet je ze weer terug zetten waar je ze hebt gevangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef ze voer, van dat goudvissenvoer ofzo, dat deed ik altijd. Zorg dat de jonge kikkertjes ergens op kunnen zitten boven water, een drijvend plankje ofzo.
Ik weet niet hoe groot jouw bak is, maar die bak mag zeker niet te klein zijn, dan hebben de visjes niet genoeg ruimte en kunnen ze zelfs de kikkertjes gaan opeten (!) was mijn ervaring.
Het zullen vrij snel kikkertjes worden, zet ze niet lang daarna weer uit waar je ze gevonden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt voor het duidelijke antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, wij gaven ze vroeger ook altijd goudvissenvoer!
Ik zou er twee houden ofzo dan hebben ze nog een beetje de ruimte voor de rest het zuurstofplantje een keer een nieuwe pakken en hoelang het duurt voor ze groot zij is het leuk om daar zelf achter e komen