Kunnen mensen varkens besmetten met de Mexicaanse griep?

De Mexicaanse griep is ooit begonnen als varkensgriep. Het werd overgedragen van varken op mens en is toen gemuteerd waardoor de ziekte ook van mens op mens kan worden overgebracht. Zouden mensen met de Mexicaanse griep ook weer varkens of andere dieren kunnen besmetten, met de kans op nieuwe mutaties?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In het geval van de Mexicaanse griep zijn mensen ziek geworden van een influenzavirus dat bestaat uit een samensmelting van verschillende delen:

■een menselijk griepvirusdeel;
■een deel varkensgriepvirus; en
■een deel vogelgriepvirus.

Deze nieuwe combinatie, deze zogenaamde cocktail van het influenzavirus, is een A/H1N1-subtype. Dit virus heeft eigenschappen gekregen die overdracht van mens-op-mens mogelijk maken.Het gaat dus bij de Mexicaanse griep om een gecombineerde griepvirus, dat bestaat uit een mengsel van het 'gewone' griepvirus dat onder mensen circuleert, het vogelgriepvirus en het varkensgriepvirus.

Aangezien een deel van het virus uit het varkensgriepvirus bestaat, moet het in theorie allemaal kunnen, maar laten we hopen dat het nooit empirisch bewezen zal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het virus van de Mexicaanse griep is wel verwant met dat van varkensgriep, maar is nu dus niet meer besmettelijk voor varkens. Het zou natuurlijk in principe wel weer een mutatie kunnen ondergaan waardoor het wel weer op varkens zou kunnen overspringen, maar dat geldt ook voor overspringen op apen of ratten.
Zonder dat het opnieuw muteert kan het dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kan makkelijk