Kenmerkend is een wisselende verkleuring van de huid van het been, met guirlande begrenzing. De bleekheid van de eilandjes binnen de paarse randen wijzen op een (mogelijk compensatoir) verminderde doorbloeding van de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een goedaardige aangeboren "afwijking". In de bron kun je veel informatie hierover vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een pasgeboren baby kan ook een marmerhuid ontstaan na afkoeling van de huid, bijvoorbeeld direct na het badje, ontstaat er in de babyhuid een blauwpaarse netvormig- of marmer patroon.
Dit verschijnsel noemen we “cutis marmorata”. Het kan worden beschouwd als een normale reactie van de babyhuid op verlaging van de omgevingstemperatuur. De neiging van de babyhuid om dit marmerpatroon te vertonen kan nog enkele weken blijven bestaan en hoeft niet te worden behandeld. Deze verkleuring verdwijnt na opwarmen van de huid.