Kan een bijt wond kwaad?

Ik ben gister door een of andere agressieveling meerdere malen in me handen gebeten. Kan ik een infectie of ziekte oplopen? Er zitten kleine wondjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoon, hond, kat?
capthavoc
12 jaar geleden
het is en feit dat het speeksel van en mens behoorlijk vol bacterieen zit
goed wassen en jodium er op lijkt me wel verstandig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
persoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mensenbeet is de op 1 na de ergste beet die je kunt oplopen. Als de wondjes echt hebben gebloed moet je zeker langs de huisarts. Ik werk met agressieve mensen met een verstandelijke beperking en daar wordt ook wel eens door gebeten, ik heb daardoor hele nare gevolgen gezien. Dus absoluut even langs de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de ergste is die van de Komodo Dragon, of zie ik dat voudt?

Het beste antwoord

Ik ga er maar van uit dat het over een mens gaat:
Iedere mensenbeet, hoe klein ook, is gevaarlijk. Het menselijk speeksel bevat namelijk zeer veel bacteriën. Door deze bacteriën kan de wond zeer gemakkelijk geïnfecteerd raken, met mogelijk zeer nare gevolgen. Een mensenbeet is vergelijkbaar met de beet van een dier, ook bij een dier bevinden zich veel bacteriën in het speeksel.

Wanneer je bent gebeten door een ander persoon en er is een wond ontstaan, dan moet je de wond zo snel mogelijk ontsmetten. Maak de wond goed schoon en stelp het bloeden. Vervolgens ga je meteen naar de huisarts of de EHBO, hier kan de wond bekeken en behandeld worden. De behandelend arts zal meestal antibiotica voorschrijven om te voorkomen dat er een infectie ontstaat. Vaak wordt er ook een tetanusinjectie gegeven, wanneer de laatste tetanusprik langer dan 10 jaar geleden was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Langs het ziekenhuis geweest, zit nu aan de antibiotica en hoefde geen tetanusprik. Dankuwel voor de hulp!( :

Andere antwoorden (3)

Dat kan zeker. Maakt niet uit of het een mens of dier is geweest.
Een bezoekje aan de huisarts brengen kan geen kwaad. Wellicht krijg je een tetanusprik om infectie te voorkomen.
Neem het zekere voor het onzekere, even langs de dokter.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de - min niet. Van mij een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mijn min, maar het maakt wel degelijk uit. Mensenspeeksel is erger.
Ik zou zeker langs de huisarts gaan.
Je weet nooit wat de veroorzaker onder de leden heeft.
Een tetanus injectie is meestal wel het minste wanneer een eventuele eerdere langer dan geloof 6 jaar geleden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk altijd eerst even met je huisarts bellen:-)
Die vertelt je dan wel wat te doen.