Hoe erg is het om nooit je gebit te flossen?

Hallo,

Ik heb nog nooit in mijn leven geflost.

Maar ik maak wel gebruik van een
dure elektrische tandenborstel namelijk de:
(l Oral-B Electrische Tandenborstel Triumph 5000)
spoel iedere dag mijn gebit met een mondspoeling
en maak gebruik van een tongschraper.

Dus hoe erg is om nooit je gebit te flossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom vraag je dat?
stel die vraag eventueel aan de tandarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tandarts vertelde dat er mogelijk voedselresten achter kunnen blijven als je niet flost.
Maar dat begrijp ik niet. Want ik heb voorheen
nooit geflost. Dit zou betekenen dat er dus
veel voedselresten in mijn gebit achter blijft.
( wat dus niet zo is)

Het beste antwoord

Volgens een onderzoek is het zelfs overbodig om je tanden te flossen zie dit artikel in het AD:

Het flossen van tanden heeft weinig tot geen effect. Dit beweert tandarts-paradontholoog en hoogleraar Fridus van der Weijden.

Uit zijn onderzoek blijkt onder meer dat flossen niet helpt tegen gaatjes. 'Terwijl dat juist de hele bedoeling van flossen is', zegt Van der Weijden.

Tijdens het onderzoek heeft Van der Weijden alle literatuur van 1965 tot 2008 bestudeerd over middelen waarmee je bacteriën tussen de tanden kunt verwijderen. Alleen jonge kinderen die minstens vijf keer per week door een mondhygiënist worden geflost hebben baat bij flossen, schrijft het Haarlems Dagblad.

Maar flosdraad hoeft niet te verdwijnen, want voor het verwijderen van etensresten blijft de draad handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, stond van de week nog in de krant.

Andere antwoorden (5)

Er zijn niet zo veel mensen die braaf flossen. Het hangt er denk ik wel een beetje van af, sommige mensen krijgen makkelijk gaatjes en anderen weer niet. Als je snel gaatjes in je gebit krijgt zul je je gebit beter schoon moeten houden dan anderen, dus ook flossen en ragen.
Aan de andere kant ken ik ook mensen die nooit gaatjes hebben, en toch alleen maar poetsen en verder niets aan verder mondhygiene doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, ik vind dit een zeer goede vraag.

Uhm, mijn zus poetst haar tanden ook met een dure electrische tandenborstel, spoelt ook met mondwater en flost nooit. Zij heeft van de tandarts gehoord dat haar gebit in uitstekende conditie is. Ze heeft nog nooit een gaatje gehad in 29 jaar en ook bijna nooit tandsteen.

Beantwoord dat je vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommigen hebben een sterk gebit anderen niet. Als je tussen je tanden kan komen met tandenrager met daarop wat tandpasta dan zou ik dan wel doen. Ik doe het wel in ieder geval en heb nooit meer gaatjes. Vroeger deed ik t niet en toen had ik wel af gaatjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo erg is het niet, het is meer overbodige luxe, zoals heel veel dingen die wij tegenwoordig gebruiken en niet meer zonder kunnen. Alsof ze vroeger flosdraad hadden

En je geeft aan dat je je tanden goed poetst, dat is het allerbelangrijkste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tandarts heeft wel gelijk, er blijven vaak wel wat restjes tussen je tanden en kiezen zitten die je met poetsen en spoelen soms niet weg krijgt.

Het hangt er alleen van af hoe sterk je gebit is denk ik, of je er wel of geen gaatjes van krijgt.
En het gaat ook niet alleen maar I'm gaatjes. Het gaar ook om het tandvlees. Dan kan gaan 'opkrullen' / terugtrekken als er langdurig restjes op de tand/kies blijven plakken.
Plus dat restjes en plak wat niet weggehaald wordt, tandsteen kan gaan vormen. En dan krult het tandvlees ook op.
En dan nog de ontstekingskans dat het tandvlees loopt bij langdurige prikkeling door restjes.

Maar dat alles kan de een gevoeliger voor zijn dan de ander uiteraard.

Als ik een beetje taai voedsel heb gegeten (vlees e.d.) dan heb ik onherroepelijk resten tussen m'n kiezen. Soms doet dat al gelijk pijn en moet ik echt even flossen. Maar soms niet direct, maar als het dan 1, 2 of 3 dagen zit, merk ik ook gauw genoeg dat ik weer moet flossen, want dan gaat m'n tandvlees behoorlijk irriteren!

En waarom zou je eigenlijk pertinent niet willen flossen?!? Kleine moeite als je toch al wel gewend bent om zo goed voor je gebit te zorgen..! Lijkt mij...