Waarom moet ik zoveel plassen?

Op sommige dagen moet ik opeens heel vaak naar wc en als ik op wc ben geweest voel ik dat ik nog een beetje lek het is erg vervelend op school en thuis als ik niet ga plassen krijg ik super buikpijn elke keer als ik plas komt er wel veel uit ik drink niet meer ofzoiets heeft iemand tips of weet iemand wat het is? Ben meisje van 14 heb het niet altijd soms een paar dagen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dit kan op een infectie duiden. Je moet er even mee naar de huisarts.
Het kan ook zijn dat er urine achterblijft in de blaas, dat je dus niet goed leeg plast. Hier werkt de volgende tip bij:
Zet als je op de wc zit je voeten plat op de grond (dat doet niet iedereen). Ga een beetje voorover zitten. Hierdoor kantelt je bekken en kan de urine er beter uit lopen. Blijf als je al klaar bent met plassen nog even zitten want soms komt er nog een scheutje. Deze tip heb ik een keer van mijn eigen huisarts gekregen. Hij werkt goed. Maar je moet ook even naar de dokter voor urinecontrole.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Normaal gesproken als je een blaasontsteking hebt, moet je ook vaak plassen maar dan zijn het telkens maar wat druppeltjes, dus dat kan het eigenlijk zijn. Ik zou als ik jou was even naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt als blaasontsteking, ik zou eens met een potje ochtendurine naar de huisarts gaan.

Toegevoegd na 44 seconden:
Niet te lang mee blijven rondlopen, dan kan de infectie zich verspreiden naar de nieren en voel je je helemaal beroerd (zelf 1 keer gehad, echt niet fijn).
12 jaar geleden
Hiermee kan je best eens langs de huisarts gaan.
Bij een blaasontsteking zou je ook een branderige pijn moeten voelen bij het plassen. Je hebt dan veel aandrang maar er komt niet veel urine uit.

In afwachting dat je naar de huisarts gaat, kan je misschien cranberrysap (van veenbessen) drinken. Dat zorgt voor een gezonde blaasfunctie. Je kan ook cranberry capsules nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of vitamine c pilletjes nemen, gewoon zo'n 10 tot 20 pilletjes. (Je kunt aan vitamine c nooit te veel innemen. We krijgen veel te weinig vit. C binnen!) Door het zuur gaan de bacteriën dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog wel naar huisarts gaan hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TEveel van iets is nooit goed, ook niet van vitamine C. Extreme hoeveelheden vitamine C kunnen nierstenen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teveel is niet goed maar van vitamine C krijg je geen nierstenen. Dat is achterhaalde 'wetenschap'. Het effect van cranberry's is eveneens twijfelachtig, vanuit wetenschappelijke optiek.
Het kan een blaasontsteking zijn inderdaad, hoewel de klassieke symptomen daarvan zijn dat je continu het gevoel hebt dat je heel nodig heel veel moet plassen, en dat er dan maar een paar druppels komen (doordat de blaas geïrriteerd is, voelen die paar druppels al als teveel).
Ook het plassen zelf doet pijn, tot je eenmaal een beetje vocht hebt uitgeplast, dan verdwijnt de pijn een beetje.
Dus je _zou_ een blaasontsteking kunnen hebben, maar dan is het vreemd dat je af en toe pijn hebt en dat je wel gewone hoeveelheden plast.
Wat ook zou kunnen, is dat je niet goed uitplast (doordat je verkeerd plast of doordat er 'technisch' iets niet helemaal goed zit in je blaas, waardoor er urine achterblijft in de blaas).
Op zich is het niet vreemd dat je buikpijn krijgt als je niet gaat plassen, maar wel als je net zo vaak plast als anders en dan toch buikpijn krijgt.
Ga naar je huisarts, die heeft ervoor geleerd.
Een blaasontsteking is met een antibioticakuur op te lossen, als het aan het uitplassen ligt kun je een training volgen om dat te verbeteren, maar misschien is er wel iets heel anders aan de hand. De huisarts kan dat beter bekijken.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel plassen (en eventueel drinken) kan ook duiden op suikerziekte....
Raadpleeg je huiarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg er wel voor dat je blijft drinken hoor! Is erg belangrijk!!

Toegevoegd na 8 minuten:
Veel drinken! Mocht je blaasontsteling hebben dan moet je veel blijven drinken.

Drink je misschien veel koffie, thee, cola of energy drink? Dat werkt vochtafdrijvend en zorgt er voor dat je veel gaat plassen. Veel en vaak.
Ik heb het ook heel erg met koffie en energydrink. Ik heb wel eens gehad met een concert, ik had 2 kopjes koffie gedronken en moest steeds plassen, ik zat vooraan en moest steeds weer de hele zaal door, iedereen zag het. Ik schaamde me dood, zodra ik weer zat, dan moest ik alweer, en echt heel nodig hoor!!