Moeten homo's ook bloeddonor kunnen zijn?

Op dit moment mogen mannen die homoseksuele contacten hebben, geen bloeddonor zijn. Ze hebben een verhoogd risico op HIV enzo, maar anderzijds klinkt het in mijn oren toch ook als discriminatie.
http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_actueel.nsf/All/Commissie-Gelijke-Behandeling-Bevestigt-Sanquin-Beleid.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Nee, ik vind dat ze dat niet moeten zijn of worden. Bij zulke dingen moet je streng zijn. Moet je nagaan als je Hiv krijgt omdat je bloed hebt gekregen van de bloedbank. Dan kan die wel sluiten want dan is het einde zoek.

Mijn vriendin is te klein en mag ook geen bloed geven omdat ze ook een risico groep is. Jammer maar helaas. Als je hoge kwaliteit wil bieden dan moet je eisen stellen aan mensen die bloed geven. En iedere keer het bloed testen op Hiv kost klauwen vol geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Sanquin wordt elke bloedgift al automatisch gecontroleerd op HIV. Het zou dus geen extra geld kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen met testen krijg je de echte hoge kwaliteit die jij bedoeld. Nu wordt door de obsessie voor het geld, discriminatie gemaakt voor wellicht kerngezonde en zeer goede bekwame mannen.
Hoe zit het nu met de Mexicaanse griep. Voor die symptomen kan het best al in het bloed zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ krullenkoppie scherp gezien van je. @ gdanonym het is geen discriminatie het is een risicoanalyse die ze maken en de risicogroepen sluiten ze buiten en dat is logisch.
Ik vind van wel, dat bloed is toch ook rood?

Hebben we een bloedoverschot of een tekort?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd - ik nam altijd aan dat bloeddonoren sowieso getest werden op sanguin overdraagbare ziektes. Als je bloed krijgt van hetero's lijkt me dat ook dit eerst getest wordt, en niet zomaar in je systeem wordt gepompt. In geval van goed testen vooraf zou het geen verschil moeten maken - zeker gezien het tekort aan donoren.

Dit zou weer impliceren dat het bloed (of de donor) niet getest wordt op gezondheidsrisico's, hetgeen me niet de bedoeling lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een beetje vreemd dat homo's geen donor kunnen zijn. Bloed wordt sowieso getest. Als dit echt zo is lijkt het inderdaad op discriminatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als bloeddonor moet je niet willen dat de ontvanger risico loopt om ziek te worden van jouw bloed!
Je geeft toch juist bloed om iemand te helpen zich beter te voelen.

Dus als je tot een groep hoort waarbij een verhoogd risico is tot het overdragen van ziekte`s via het bloed, is het goed dat je geweigerd wordt. Trouwens, als je op de site van Sanquin kijkt, kan je zien dat het niet alleen homo`s zijn die geweigerd worden.

Ik ben meer dan twintig jaar donor, eerst volbloed-donor en de laatste twee jaar plasma-donor. Iedere keer als ik kom (1 keer per 4 weken) moet ik een lange lijst vragen beantwoorden, onder andere over seksuele contacten en bezoek aan sommige landen. Ik vind dit absuluut geen probleem, sterker nog: ik vind dit juist goed! Natuurlijk wordt het bloed/plasma getest maar daarbij kunnen natuurlijk (net als bij alles) ook fouten gemaakt worden.
Ik zou het afschuwelijk vinden als ik iemand juist ziek zou maken in plaats beter.